НОВИНИ

7,3 млн. лева платиха участниците в третите парламентарни избори за 2021 г.

Снимка: Десислава Кулелиева, БНТ
bnt avatar logo
от БНТ
12:44, 05.02.2022
Чете се за: 04:25 мин.
У нас
Слушай новината

На парламентарните избори през ноември миналата година участваха 20 партии и 7 коалиции. Приходите, които са отчели в кампанията, са в размер на 7 904 218 лв.

Голяма част от приходите на участниците в изборите са формирани от държавната субсидия и помощта под формата на държавни пакети. Именно затова е важно да се проследи къде са били насочени тези средства, пишат от Институт за развитие на публичната среда, които са изготвили изследването.

Разходите на партиите и коалициите

Съгласно отчетите за кампаниите разходите на участниците възлизат общо на 7 324 079 лв. Тази сума е сходна със средствата в кампанията от изборите през юли – 7 434 468 лв. .

Традиционно парите, заделени за медийни услуги, са най-голямото перо. Почти 70% от всички разходи са за реклама в медиите – 4 982 103 лв. В тази сума са включени и държавните средства от медийни пакети – 715159 лв.

Как са разпределени парите в кампанията:

Очевидно и за тези избори партиите продължават да разчитат на доброволен труд в кампаниите си. По-малко от 1% от всички разходи са отделени за възнаграждения. Единствените две формации, декларирали такива, са "Продължаваме промяната" и "БСП за България" - посочили общо 47376 лв. в категорията разходи за възнаграждения и осигуровки.

Кои са петте формации, отчели най-много разходи за изминалата кампания, и за какви услуги са направени те, показва следващата визуализация:

"Продължаваме промяната" са формацията, отчела най-много похарчени средства - 1 860 970 лв., следвана от "Демократична България" с 1 815 566 лв. На трето място, но с три пъти по-малко разходи, са ГЕРБ-СДС със 645293 лв.

За къде без медийна реклама?

И в тази кампания основните вложения са за медийно отразяване - 4 982 103 лв. В най-голяма степен те са насочени към онлайн медиите - за агитация в сайтове са похарчени 2 565 538 лв. В тази категория вероятно са отчетени и сумите, насочени към социалните мрежи - все по-любимо поле за отправяне на политически послания. Така се запазва тенденцията партийната комуникация в онлайн пространството да е предпочитана по време на кампаниите. Средствата за интернет реклама вече значително надминават тези, отделени за частни телевизии - 1 353 592 лв.

Графиката по-долу показва към какви медии са се насочили средствата на партиите:

* В данните за разходите се включват медийните пакети, декларирани пред Сметната палата.

За рекламата и гласовете

Влияе ли медийното отразяване на изборния резултат? Може ли да се изчисли “медийната цена”, платена от партиите за един спечелен глас? Следващата графика показва тези “стойности”:

*В данните се включват и медийните пакети, декларирани пред Сметната палата.

Най-скъпите гласове са подадени за формациите, разчитащи основно на медийни пакети, за да финансират своите кампании - Български национален съюз -НД, Бригада, Пряка демокрация и други. “Цената на глас” на тези партии достига до 36 лв.

Ако стойността за получен глас е признак за ефективност на кампанията, то с висока такава могат да се похвалят от ДПС и Има такъв народ. Двете партии са отделили съответно 39 стотинки и 76 стотинки за медийно отразяване, за да получат 1 глас. Трябва да посочим, че от партията на г-н Слави Трифонов провеждаха медийната си кампания основно в свързаната с нея телевизия 7/8 ТВ.

В следваща публикация екипът на Института за развитие на публичната среда ще представи повече данни за това как се разходваха медийните пакети за предизборната кампания през ноември.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Предимно слънчево до края на деня
Предимно слънчево до края на деня
5 факта, които може би не знаете за Зимните олимпийски игри
5 факта, които може би не знаете за Зимните олимпийски игри