НОВИНИ

Държавата срещу нерегламентирания превоз на пътници

Александър Марков
от Александър Марков
20:34, 16.06.2020
Чете се за: 01:39 мин.
Криминално
Снимка: БГНЕС

Три микробуса, които са превозвали незаконно пътници, са задържани на Дунав мост при Русе тази сутрин. Държавата засилва контрола по границите в опит да ограничи незаконните превози. Инкриминиране на сивите превозвачи и тежки глоби предвиждат промени в закона.

Отнемане на книжката до 1 година, тежки финансови глоби и може би инкриминиране. Това са някои от предвижданите промени в Закона за автомобилните превози и Наказателния кодекс, с които държавата най-после, след повече от 10 години опити, може би ще пребори незаконните превози.

30% е делът на сивия сектор на българския транспортен пазар, като годишно превозва около 300 000 пътници - подбивайки сериозно бизнеса на автобуси и таксита. И по-важно - возейки без билети, без застраховки, без никакви регулации.

Промените в закона няма да засегнат споделеното пътуване.

От години жителите на селата Рогош, Скутаре и Маноле пътуват с незаконни таксита до Пловдив. Тръгваме след поредното.

Необозначените коли събират клиенти в определени часове, а плащането става на ръка.

Над 300 000 са незаконните пътувания на година.

3000 са леките автомобили и микробусите, които осъществяват нерегламентиран превоз на пътници в страната и в чужбина, според експерти.

Сив сектор регистрират и в международните превози.

Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: По наши данни, сивият сектор в момента е около 30% от индустрията на автобусните превози.

За да пресече явлението, с промени в закона държавата разписва ясно: регистрираният превозвач трябва да изпълни редица условия, променят се и санкциите с отнемане на книжка.

Бойко Рановски, директор на ИА "Автомобилна администрация": Ще се налагат санкции както към водача, така и към превозвача, собственика на превозното средство, ще се спира автомобила от движение, включително сме предвидили отнемане на свидетелството за правоуправление.

Превозвачите поставят условие освен административни санкции незаконните превози да бъдат и криминализирани чрез промени в Наказателния кодекс.

Кирил Ризов, председател на съюз "Такси": Нерегламентираният превоз обира примерно половината от клиентите. Нерегламентираната трябва да бъде достатъчно добре ударена, за да не съществува.

Споделените превози няма да бъдат инкриминирани.

Станислав Иванов, Комисия по транспорт, ГЕРБ: Споделеното пътуване е споделено пътуване, когато хората си разделят горивото, разхода. А когато е с цел облага, тогава вече се търсят виновните лица по НК, защото те нито имат лицензии, нито имат застраховки за местата.

Николай редовно пътува споделено по маршрута Велико Търново-София.

Николай, шофьор-споделено пътуване: Разходите ги разделяме. Около 10 лева. Пътувал съм и към морето, доста пъти до Пловдив и до Благоевград, до Варна.

Как обаче ще се различава на практика споделеното пътуване от незаконния превоз?

Магдалена Милтенова, Конфедерация на автобусните превозвачи: Не говорим за ситуациите, в които вие си поделяте горивото със съседи, приятели, отивате на пикник, работа. Говорим за системна търговска дейност, от която вие генерирате приходи.

Ако трупате "икономическа облага" от превоза, но нямате разрешение, ще попадате под ударите на закона.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Баритонът Владимир Стоянов отново пред публика с три спектакъла на Верди
Баритонът Владимир Стоянов отново пред публика с три спектакъла на Верди
Остава тежко състоянието на удареното от автобус дете в "Младост"
Остава тежко състоянието на удареното от автобус дете в "Младост"