This is a modal window.
Мобилно приложение предлага храна за спасяване. В него хората могат да видят къде около тях се предлага непродадена храна в срок на годност и да я спасят като я купят. Така освен че пазаруват с голяма отстъпка, помагат и да се намали разхищението на хранителни продукти. Заведенията от своя страна не се принуждават да изхвърлят продукцията си. Повече за мисията на приложението разказва Йоана Миланова
Проучвания показват, че 10% от парниковите газове се дължат на храната, която се изхвърля. И още нещо любопитно - близо половината от плодовете и зеленчуците в цял свят биват изхвърляни. А с енергията, нужна за отглеждането само на една ябълка можеш да заредиш телефона си до 180 пъти. Така че по-малко изхвърлена храна означава по-малко вредни емисии и по-малко разхищение на ресурси. Мобилно приложение за спасяване на храна помага да се намали прахосването ѝ.
Да спасим храна означава например да си купим сладкиши, които са останали непродадени и има риск да бъдат изхвърлени въпреки че са годни. Над 300 магазина и заведения предлагат храна за спасяване в мобилното приложение Фуудобокс. Цената е с минимум 40% отстъпка, понякога дори безплатна.
"Храната дали се изпича сутринта или по време на деня, тя си остава свежа, така или иначе човек и в къщи да си направи кекс той не го изяжда в рамките на деня, така че със сигурност клиентът няма да получи нещо старо и развалено За тях е добре, че няма да дадат повече пари, отколкото е необходимо, и за нас е добре, че няма да изхвърлим този продукт", коментира Христо Цонев - управител на заведение.
Идеята е внесена от чужбина. А мисията ѝ - да направи света по-добро място, като намали разхищението на храна.
"Хранителното разхищение се води причина номер едно за глобалното затопляне. Ние много често може би не си даваме сметка, че в храната, с която се презапасяваме, в нея са вложени много ресурси в самото производство. Ако, не дай си боже, изхвърлим храната, тя отделя един много вреден газ, който се нарича метан и замърсява изключително околната среда", каза Джейн Димитрова - съосновател на приложението.
"В началото доста от клиентите ни не разбираха идеята отнемаше доста време да обясним на бизнесите, но веднъж след като се регистрираха 50-ина стана доста по-лесно, хората се отвориха, а от друга страна потребителите някак си веднага откликнаха", обясни Велин Керков - съосновател на приложението.
За да получи храната си, клиентът трябва да отиде до заведението или магазина. Така освен че ще спаси продукти, ще направи и препоръчителните дневни крачки. В поръчката има и елемент на изненада.
"Не винаги потребителят знае с конкретика какво точно ще получи. Може да види къде около него има изобщо заведения, които продават храна и след това да селектира веган, вегетарианско или да избере ястие или различни печива и сладкиши спрямо това какво му се хапва в момента", казва Джейн Димитрова.
През октомври Джейн и Велин ще представят приложението в Израел, след като спечелиха престижно състезание за предприемачи.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube: https://go.bnt.bg/youtube