НОВИНИ

"Кмете, запиши си!": Кои са основните проблеми в Бургас?

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
20:41, 16.10.2023
Чете се за: 06:42 мин.
У нас
Слушай новината

В дните преди изборите поглеждаме към регионите - къде просперират и къде изостават. Сега отиваме към област Бургас.

Там живеят повече от 378 000 души. Тенденцията, както навсякъде, е да се раждат по-малко хора, отколкото умират. През миналата година в областта са се родили над 3200 деца.

Безработицата е под средната за страната. Средната заплата е 1504 лв. като очаквано повечето хора са заети в туристическия бранш.

Въпреки че безработицата в Бургаска област е сред най-ниските в страната, а в града има два университета, както и филиалите на други два - голям проблем за региона е, че младите хора трудно се задържат там. Бургас е и сред градовете с най-мръсен въздух според последните проучвания. Хората се оплакват и от лоша инфраструктура и опасни пътища на места. Това са част от проблемите, с които местната власт ще трябва да се справя в следващия мандат.

Сред големите предизвикателства за следващата местна управа ще бъде да задържи младите хора в Бургас. Кристиян Димитров учи в чужбина, но остава разочарован. Връща се в родния Бургас, където няколко години работи в сферата на туризма. Утре обаче заминава за София, тъй като, по думите му, през зимата в Бургас трудно млад човек може да си намери желаната работа. Това е основната причина много от неговите връстници да поемат по същия път. Образованието също играе важна роля.

"Няма привлекателни специалности за младите хора. Следователно нищо не ги кара да желаят да останат в нашия град. Един от примерите е, че в града имаме доста езикови гимназии, от които, когато учениците завършат, нямат къде да продължат да следват своето образование. Нямат никакви чуждестранни филологии в нашите университети. През зимните месеци, ако излезете да се разходите по улиците на Бургас, е доста трудно да видите млади хора, особено в по-късните часове", заяви Кристиян Димитров.

Миграцията на младите отбелязват и по-възрастните жители на Бургас като проблем, който стои пред местната власт.

Тези, които са останали в Бургас, се оплакват от лошото качество на въздуха. Най-вече жителите на комплекс "Славейков", който се намира в близост до няколко преработвателни предприятия. Често се долавят неприятни миризми.

Въпреки че градският транспорт е подменен изцяло с електрически автобуси, действа програма за подмяна на печките на твърдо гориво, има още какво да се желае. Учените от университета "Асен Златаров" в Бургас следят качеството на въздуха. Понякога резултатите са притеснителни.

"Тези два филтъра можете да видите каква е концентрацията на фини прахови частици с размер 2,5 микрона на натоварен и на ненатоварен филтър. Това е количеството прах, което вдишваме за 24 часа. Основните източници по отношение на фините прахови частици са комунално-битовият сектор с около 50% и 25% се падат на промишлеността и автотранспорта. Аз бих препоръчала да бъде организиран транспорт на учениците до училищата, не знам дали ви е направило впечатление, но сутрин има голямо струпване на автомобили пред повечето бургаски училища", заяви екологът доц. Стела Найденова.

Задръстванията с автомобили е другият проблем, чиято причина е наличната инфраструктура. Един от основните булеварди, който води от най-големия жилищен комплекс Меден рудник до центъра на града е блокиран всяка делнична сутрин и има нужда от разширение или друг алтернативен път. Някои от малките улици в сърцето на Бургас пък се нуждаят от основен ремонт. Примерът е от Айтос, където жителите на общината от години настояват за обход на града, откъдето да преминават тировете, идващи от Ришкия проход. Тежкотоварните автомобили са причинили множество катастрофи, голяма част от тях и с жертви, затова местните хора наричат една от главните си улици – "Улицата на смъртта".

След последния тежък инцидент, при който живота си загубиха баща и двете му деца, местната власт в Айтос поиска от Агенция "Пътна инфраструктура" да се изгради обход. Тогава от държавната агенция поеха ангажимента, но се оказа, че за да се направи трябва общината да промени устройствения си план. За да го промени обаче, първо трябвало проект и така омагьосаният кръг продължава две години.

"Когато се сигнализира за даден проблем, обикновено топката се прехвърля към друга инстанция и с краткия отговор, че това е в тяхната компетенция. Първото и най-важно нещо е местната власт, заедно с АПИ да отбележат всички критични точки и съответно навсякъде, където има концентрация на пътни произшествия или има предпоставки за такива, заради инфраструктура, всичко това трябва да се отстрани", обясни Михаил Попов от Институт за пътна безопасност.

За изминалата година в Бургаска област са регистрирани 32 катастрофи със загинали хора. Така областта се нарежда сред първенците по черната статистика в страната.

Автор: Давид Сукнаров

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Bulgarian sailors onboard “Rojen” ship in the Israeli port of Ashdod: We do not feel safe here
Bulgarian sailors onboard “Rojen” ship in the Israeli port of Ashdod: We do not feel safe here
17 донорски ситуации са реализирани у нас от началото на годината
17 донорски ситуации са реализирани у нас от началото на годината