Една от най-големите мистерии в историята на въздухоплаването в света си остава неразгадана. Днес се навършва едно десетилетие от изчезването на самолета Боинг 777-200 ER на малайзийската авиокомпания „Малейжа еърлайнс“, изпълняващ полет МН370 от Куала Лумпур до Пекин. И до днес никой няма представа точно какво се е случило със самолета на 8 март 2014 г., припомнят световните агенции.
В самолета пътуват 227 пътници и 12 души екипаж. Сред пътниците има 5 малки деца, цели семейства, двама иранци с откраднати паспорти, опитващи се да започнат нов живот на друго място, отбор по калиграфия, завръщащ се от изложение, 20 служители на американската технологична компания „Фрискейл семикъндъктър“, дубльор на актьора Джет Ли, младоженци, потеглили на дълго отлаган меден месец, обобщава АП. Повечето пътници са от Китай, но има и малайзийци, граждани на САЩ, Русия, Франция, Индонезия и други страни.
Самолетът изчезва от радарите 39 минути след излитането от Куала Лумпур. Последно пилотът подава съобщение до авиодиспечерите, преди машината да напусне въздушното пространство на Малайзия. Това последно съобщение гласи: „Лека нощ от малазийския полет 370“. След това пилотът не се свързва с авиодиспечерите в следващото въздушно пространство, в което машината навлиза – това на Виетнам. Няколко минути по-късно транспондерът – комуникационна система, която предава данни на авиодиспечерите за местоположението на самолетите – се изключва. Военни радари засичат промяна в курса на машината, която прави завой над Андаманско море и след това изчезва. Данни от сателити показват на по-късен етап, че самолетът е продължил да лети в продължение на часове и когато вероятно горивото му се е изчерпало, и се смята, че той е паднал в отдалечените южни части на Индийския океан.
Това мистериозно изчезване води до мащабна издирвателна операция, протекла в няколко етапа. Първо в нея се включват дузина кораби и самолети от различни страни. Издирването е съсредоточено първоначално в зоната между Малайзия и Виетнам в Южнокитайско море. После в хода на анализа на данните на радарите и сателитите относно курса на машината операцията по издирването се премества в Андаманско море и Индийския океан. Тя е ръководена от Австралия, Малайзия и Китай.
Операцията е невиждана и като мащаби, и като цена. Тя обхваща издирване на площ от около 120 000 квадратни километра във водите край Западна Австралия. Корабите и самолетите, участващи в нея, използват роботизирани подводни апарати. Издирвателните устройства долавят сигнали, за които се предполага, че може да са от черните кутии на изчезналия самолет, но така и не засичат мястото, на което се намира той. През 2015 г. фрагмент от самолетно крило е открит на брега на остров Реюнион в Индийския океан. Впоследствие се потвърждава, че това е флаперон от самолета, изпълняващ полет МН370. Още няколко парчета от отломки са открити изхвърлени по източното крайбрежие на Африка. Международната операция по издирването на самолета обаче приключва официално през 2017 г.
През януари 2018 г. започва нова операция на американската частна компания „Оушън инфинити“. Фирмата е специализирана в подводно търсене с използване на роботизирана техника. Тя се договаря с малайзийските власти да предприеме операция, при която ако не се открие нищо, тя няма да получи и заплащане за услугите си. Компанията насочва усилията си в район северно от района на предходното издирване в Индийския океан. След няколко месеца и тази издирвателна операция приключва без успех, припомня Асошиейтед прес.
Анализатори коментират, че Индийският океан е третият по големина океан в света. Ако не знаеш къде точно да търсиш в него, то всяка операция, която предприемеш, безспорно ще бъде неуспешна, допълват те.
Малайзийските власти заявиха, че ще подновят издирването на самолета само ако има надеждни доказателства за местоположението му. Сега компанията „Оушън инфинити“ отново предлага да започне издирвателна операция, при която да използва нови технологии. Не е ясно дали тя разполага и с нови доказателства за мястото, на което би могъл да се намира самолетът, отбелязва АП. Друга американска компания – „Дийп сий вижън“, също предлага да предприеме операция по издирване на изчезналата машина, допълва Ей Би Си. Неотдавна същата тази компания привлече вниманието, когато заяви, че неин сонар е направил кадри на изчезналия преди 87 години самолет на американската авиаторка Амелия Еърхарт.
Бедствието със самолета на „Малейжа еърлайнс“ допринесе все пак за засилване на самолетната сигурност, отбелязва АП. От 2025 г. Международната организация за гражданско въздухоплаване ще направи задължително за самолетите да са оборудвани с устройство, което да предава тяхната позиция на всяка минута, в случай че на борда възникне проблем. Това ще позволи на властите да локализират машината в случай на бедствие. Устройството ще се задейства автоматично и няма да може да бъде изключвано ръчно. Но това правило ще е в сила само за новите самолети, а не за хилядите стари модели, които все още са в експлоатация.
- Версиите - от най-достоверно изглеждащи до най-малко вероятни
Теориите за трагедията от 8 март 2014 г. са много. Сред относително логичните хипотези са тези за внезапна авария на борда, довела до декомпресиране и изпадане в безсъзнание на екипажа и пътниците. Друга логична версия е пожар на борда на самолета. В тази насока се припомня, че в товарният отсек на машината е имало и пратка с литиево-йонни батерии.
Сред другите версии е тази за отвличане на самолета, като тук има няколко теории. Самолетът е бил отвлечен от талибани и приземен в Пакистан, или в Афганистан. Самолетът е бил отвлечен от Русия и приземен в нейния съюзник Казахстан, за да се нанесе удар по имиджа на американския производител на самолети „Боинг“ и съответно и на САЩ. Самолетът е бил отвлечен от американците и приземен в американската военновъздушна база „Диего Гарсия“ в Тихия океан, за да бъде използвана машината оттам за други цели.
Снимки: БГНЕС
Редица теории се фокусират върху иранците и руснаците на борда и върху представителите на американската технологична компания, специализирана в областта на полупроводниците, които също са били в самолета. Твърди се, че самолетът е бил отвлечен, защото Китай или пък Иран е искал да научи повече американски технологични тайни, които американските специалисти криели. Или пък, че американците са отвлекли самолета, за да не позволят на американските технолози да разкрият технологични тайни пред китайските власти.
Появиха се и версии за отвличане на самолета от киберпирати, поели контрола върху машината от разстояние.
Сред версиите бяха и тези за инцидентно или нарочно сваляне на самолета с ракета, като тук предполагаемите извършители бяха разнородни. Според една от тези версии машината е била уцелена по време на американско-тайландски учения. Според друга версия след като машината е променила незнайно защо курса си, американците в базата „Диего Гарсия“ са я свалили, защото са помислили, че тя е била на път да извърши атака в стил 11 септември 2001 година.
Често тиражирана е и версията, че самолетът е бил отклонен от курса си от пилота му, който искал заради семейни проблеми, или заради проблеми с предполагаема любовница да се самоубие. Близките на пилота отрекоха категорично тези версии, очернящи името му и намекващи, че той е отговорен и за масово убийство.
Сред физически невероятните теории бяха тези за отвличане на самолета от извънземни, за всмукване на машината от незнайно откъде появила се черна дупка или за сблъсък с метеор.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News