НОВИНИ

Макс Верстапен - пилотът, който прекъсна доминацията на Люис Хамилтън и Мерцедес

Борил Гочев
от Борил Гочев
11:03, 13.12.2021
Чете се за: 08:02 мин.
Спорт
макс верстапен пилотът прекъсна доминацията люис хамилтън мерцедес
Снимка:
Слушай новината

Формула 1 има своя нов шампион и неговото име е Макс Верстапен!

24-годишният нидерландец стигна до първата си световната титла по един от най-драматичните начини - изпреварване в последната обиколка на последното състезание срещу своя основен конкурент Люис Хамилтън.

Холивудският сценарий, който се разигра в Гран При на Абу Даби обаче беше просто черешката на тортата в този невероятен сезон 2021 във Формула 1, който видя края на доминацията на Хамилтън и Мерцедес, поне в шампионата при пилотите.

Макс Верстапен стана първият пилот на отбор, различен от Мерцедес, който успя да спечели титлата в турбо-хибридната ера, която стартира през 2014 година. От тогава до вчера Люис Хамилтън беше на върха цели шест пъти, а през 2016 година това стори и Нико Розберг.

И докато Розберг се отказа само няколко дни след своя триумф, Верстапен дава заявка да се бори за още много титли в годините за напред.

Кой обаче е новият шампион във Формула 1?

Макс Верстапен е син на един от бившите пилоти в спорта Йос Верстапен, а с майка, която има oпит в картинга и чичо, който също е свързан с моторните спортове, пътят на Макс изглежда предначертан още от самото начало.

За първи път Верстапен се качва на картинг, когато е на 4 години и още от ранна детска възраст демонстрира страхотен талант, печелейки шампионатите в Белгия и Нидерландия.

На 13-годишна възраст Макс започва да участва и в международни състезания, а когато е на 15 идва и първият му тест с едноместен болид.

През 2014 година той дебютира шампионат с едноместни болиди, получавайки място в европейската Формула 3, а само няколко месеца по-късно официално е обявен и за пилот във Формула 1 на Торо Росо за следващия сезон. Неговото ангажиране предизвиква редица полемики, тъй като по онова време Макс е само на 16 години и дори не притежава свидетелство за управление на нормален автомобил.

Март 2015 година идва и неговият дебют в Австралия, като на на 17 години и 166 дни Верстапен става най-младият дебютант в историята на спорта. Това му постижение ще остане завинаги в историята, тъй като гореспоменатите полемики доведоха до промени в правилника, според които за придобиването на "супер лиценз", който е необходим за участие във Формула 1, даденият пилот ще трябва да има навършени 18 години и да притежава валидно свидетелство за управление на автомобил.

Още в първите си няколко състезания Макс загатва за огромния си потенциал, печелейки точки в едва втория си старт във Формула 1, като, разбира се, ще остане в историята като най-младия пилот с подобно постижение. Агресивният му стил на каране пък прави впечатление на феновете по света, но същевременно става причина за критики от страна на неговите колеги. В крайна сметка нидерландецът записва две четвърти места през сезона, което е окачествено като наистина страхотно постижение от страна на младия пилот.

За сезон 2016 година той остава в Торо Росо, но през май един от титулярите в Ред Бул Даниил Квят е понижен и Верстапен получава шанса да заеме неговото място. Още в дебютното си състезание за "биковете" в Испания Макс се възползва от инцидента межди спорещите за титлата Люис Хамилтън и Нико Розберг, за да запише първата си победа във Формула 1. Така, на 18 години и 266 дни Верстапен става най-младият победител в историята на спорта. До края на кампанията пилотът на Ред Бул се качва още шест пъти на подиума, за да завърши на пето място в класирането при пилотите.

През следващите две години Макс записва още четири победи на сметката си, но твърде често е преследван от проблеми с надежността на неговия автомобил, което води до редица отпадания. През 2019 и 2020 година тези проблеми са сведени до минимум, като Верстапен редовно е в битките за предните места, записвайки още няколко победи, които му помагат да завърши два пъти подред на 3-то място при пилотите, но за атака на титлата е твърде трудно да се говори, тъй като болидът на Ред Бул отстъпва на този на Мерцедес.

Така стигаме до настоящата 2021 година, която още от предсезонните тестове прогнозираше оспорван двубой между "биковете" и "сребърните стрели". През сезонът обаче Макс демонстрира невероятно постоянство, завършвайки 18 пъти на подиума в 22 състезания, което е нов рекорд за най-много качвания на почетната стълбичка в един сезон. Освен това, Макс неизменно беше първи или втори при всичките си влизания в тройката. В единствените четири случая, в които Верстапен пък не стигна до подиума той беше въвлечен в инциденти. Тази статистика показва, че Макс и Ред Бул напълно си заслужиха титлата, тъй като формата им през целия сезон беше наистина впечатляваща.

Въпреки това обаче, те трябваше да чакат едва до последната обиколка в Абу Даби, за да стигнат до бленувания триумф и както се случва много често в подобни ситуации не липсваше и малко късмет. Пет обиколки преди края той се движеше на 10 секунди зад лидера Хамилтън и изглеждаше, че няма начин да го изпревари. Инцидента на Никола Латифи и излизането на колата за сигурност обаче пренаредиха картите, а Макс се възползва от единствения си шанс и изпревари Люис в последната обиколка, за да го свали от трона.

Така, на 24 години и 73 дни Макс Верстапен стана четвъртият най-млад шампион в историята на Формула 1. Любопитното е, че това е едно от малкото постижения за "най-млад пилот", които не се притежание Верстапен. Още по-интересното в случая пък е, че тримата пред него в тази класация ще бъдат до него и на стартова решетка и през 2022 година - Себастиан Фетел, Люис Хамилтън и Фернандо Алонсо.

Последвайте нашата общност "Спорт по БНТ" във Viber!

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Актриса от Боливуд е новата "Мис Вселена" (СНИМКИ)
Актриса от Боливуд е новата "Мис Вселена" (СНИМКИ)
Situation in Pirin and Rhodope mountains regions remains complicated after the torrential rains
Situation in Pirin and Rhodope mountains regions remains complicated after the torrential rains