ОП "Наука и образование": Как се използват дигиталните технологии в обучението

Два клуба за извънкласни дейности работят в столичното 10-о средно училище - "Дигитални изследователи" и "Покорих още един връх". Те са създадени по проект "Образование за утрешния ден" на Оперативната програма "Наука и образование". Целта е в обучението да се използват дигиталните технологии. Учениците работят с две интерактивни дъски, правят виртуални опити по химия или пък виждат как изглеждат геометричните фигури, които иначе им е трудно да си представят.

Столичното 10-то средно училище. След часовете шестокласници учат предмета "Човекът и природата". Учениците правят химични съединения чрез виртуална химична лаборатория и специална интерактивна дъска.

"Стефи ще ни демонстрира, използвайки виртуалната химична лаборатория, получаването на вода. Заповядай, Стефи", каза Йорданка Милева, ръководител на клуб "Дигитални изследователи".

Стефи избира колба, поставя в нея кислород и водород и получава вода. Друга ученичка пък смесва виртуално цинк и солна киселина и получава цинков хлорид и водород. Следващ експеримент...

"Ти изрази взаимодействието между желязо и сяра, желязото е метал, търсим го в менюто на метали, ето това е знакът на химичния елемент желязо, отиди на неметали, защото сярата е неметал", каза Йорданка Милева.

Тук обаче дъската показва грешка - реакция не може да протече, защото желязото и сярата реагират само при загряване. В съседната стая други шестокласници учат извънкласно математика. Урокът е за правоъгълен паралелепипед и също с виртуална дъска.

"Тук можем да видим нагледно правоъгълният паралелепипед с неговите измерения, съответно можем да го погледнем от всичките страни, виждаме колко стени има, околни ръбове", обясни Светла Вълова, ръководител на Клуб "Покорих още един връх".

С програмата могат да се променят и измеренията на фигурата - дължина, широчина, височина и да се получи нов паралелепипед. Може да се направи развивката му, да се намери лицето и обема му.

"Когато увеличаваме дължината, обемът нараства или намалява? Нараства, точно така!", каза Светла Вълова, ръководител на Клуб "Покорих още един връх".

През миналата учебна година тук в училището започват работа два клуба - "Дигитални изследователи", който се занимава с природни науки и "Покорих още един връх", в който се учи математика. Каква е целта им? Да се използват дигиталните технологии и STEM подходът - математика, инженерство, наука. Учениците от двата клуба работят с две интерактивни дъски. Така получават достъп до електронно съдържание. То пък може да се съхрани и сподели в различни платформи, дори в електронния дневник на училището.

"Според мен по-добро е използването на това съчетание от дигитални технологии и знание, защото сами видяхме учениците си задават въпроси, даже дори на базата на хипотези, дори на базата на проба грешка у тях се развива мислене, всеки един от участниците до голяма степен разви своето креативно мислене. Съвременните деца трябва да бъдат обучавани по този начин. Смятам, че това е успешният подход", каза Йорданка Милева, ръководител на клуб "Дигитални изследователи".

-БНТ: А кой начин е по-интересен, този в който участвате или нормален урок?

Станислава Пенарева, 6-и клас: Този мисля, че е по-интересен.

Мариан Стойчев, 6-и клас: Да, много по-добре е отколкото по учебник.

Ангел Иванов, 6-и клас: Аз така ги разбирам повече нещата.

Работата си двата клуба продължават и през тази учебна година.

"Използваме тъчскрийн и използваме виртуалния училищен кабинет по математика, който много ни помага съответно да визуализираме телата, обектите и по този начин да представяме материала много по-достъпно със съвременни интерактивни методи на преподаване. Напоследък масово е разпространено, че математиката е скучна наука, ние искаме да покажем, че това съвсем не е така и благодарение на дигиталните технологии успяваме да го направим", каза Светла Вълова, ръководител на Клуб "Покорих още един връх".

"Този начин, който е с интерактивната дъска по проекта, ми е много по-интересен, можем да визуализираме всичко, което госпожата трябва да нарисува или трябва да си представим, защото е трудно да си представим паралелепипед, куб, пирамида, всичко. Това е ерата на дигиталните устройства и на всички ни е по-интересно да го видим на дъската, която е електронна, да го видим на компютъра, на таблета, на телефона", каза Георги Генев, 6-и клас.

Костантин Косев, 6-и клас: Да, някак тази дъска много ми харесва.

ОП "Наука и образование": Как приобщават децата в градина "Зорница“ в Сливен

Двата клуба са създадени по проект "Образование за утрешния ден " на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж", съфинансирана от Европейския социален фонд. Проектът е започнал през октомври 2019-а и ще завърши през октомври 2022-ра. Той е на стойност над 104 млн. лева, обхванати са 1940 училища и 60 детски градини. Около 4 400 лева вече е получило и 10-о училище - за консумативи и хонорари на учителите.

"Считам, че всичко това, което правим е полезно, защото то отговаря и на училищната стратегия, която изпълняваме. Опираме се на някои утвърдени практики - децата учат, за да учат наистина. Тук са деца, които работят по тези проекти 5-7 клас и на тях в 7-и клас им предстои една професионална ориентация, така че ние им помагаме най-вече и за тяхното кариерно ориентиране. Считам, че участието на училището в тези проекти е положително и носи само добавена стойност за всички нас", каза Нели Филипова, директор на 10-о СУ "Теодор Траянов.

Освен клубовете по интереси, училището участва и в още един проект на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж". Това е програмата за квалификация на учители, която е помогнала на двете учителки и на 15 други техни колеги да се подготвят за дигиталното преподаване. Проектът е на обща стойност над 19 млн. лева и ще приключи през тази учебна година.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Остава в ареста майката, обвинена в убийството на двете си деца в Сандански
Остава в ареста майката, обвинена в убийството на двете си деца в Сандански
Трима българи пострадаха при катастрофа край Ниш
Трима българи пострадаха при катастрофа край Ниш