Унгарското правителство пое контрола върху компанията-собственик на завода за алуминий в западната част на страната, от чието хвостохранилище изтекоха хиляди кубически метри токсични отпадъци.
Унгарското правителство пое контрола върху компанията-собственик на завода за алуминий в западната част на страната, от чието хвостохранилище изтекоха хиляди кубически метри токсични отпадъци.
Ръководителят на националната агенция за справяне с бедствията Дьорд Баконди ще ръководи компанията за срок от две години. Безпрецедентното решение на кабинета влезе в сила, след като беше подписано от президента.
Европейски експерти вече са в Унгария, за да помогнат за справяне с последиците от екологичното бедствие. Разследването по случая изкарва наяве все повече пропуски и грешки, довели до катастрофата.
Човешка небрежност е причина за най-голямата екокатастрофа в историята на Унгария, заяви премиерът Виктор Орбан. Вече има един задържан за аварията - директорът на завода. Всички, които са отгворни за трагедията, ще бъдат наказани, беше категоричен Орбан.
Виктор Орбан, премиер на Унгария:
Най-голямото екологично бедствие е предизвикано от човешка небрежност, допуснато е опасни материали да изтекат от хвостохранилище, построено и управлявано от хора.
Седмица след аварията унгарските власти се опитват да открият причините за аварията. Според професор Густав Винклер от Техническия университет в Будапеща, проблемът с хвостохранилището е не само в поддръжката му, но и с мястото, на което е построено.
Преди 30 години той е участвал в екипа, който е направил оценка на терена. Още тогава неговото становище е било, че хвостохранилище не трябва да строи на това място, защото там има два типа почва и голямо количество глина.
Густав Винклер:
Ако нивото на валежите или на подпочвените води расте, то тогава тези два вида почви реагират по различен начин. Разликата може да е до няколко сантиметра. Това предизвиква напрежение по стената и тя може да счупи.
Още през 1980-та година професор Густав Винклер е бил на такова мнение. В неговите аргументи, обаче, никои не се вслушал. Винклер обясни, че рухналата част от стената е била построена върху глина.
А дали ще издържи стената на хвостохранилището, професор Винклер отговори:
Густав Винклер:
Проблемът е, че когато се пропука системата, не знаем какво може да се случи. Но със сигурност подобна катастрофа няма да бъде допусната.