Тези дни редица европейски летища спряха работа само при няколко сантиметра натрупал сняг. Естествено изниква въпросът какво правят в по-северните страни, където снегът не е изненада, а непрекъснато състояние през зимата. Летището в Хелзинки например за последен път е затваряло през 2003-та година, и то за половин час. Каква е тайната им вижте в следващия репортаж.
Тези дни редица европейски летища спряха работа само при няколко сантиметра натрупал сняг. Естествено изниква въпросът какво правят в по-северните страни, където снегът не е изненада, а непрекъснато състояние през зимата. Летището в Хелзинки например за последен път е
затваряло през 2003-та година, и то за половин час. Каква е тайната им вижте в следващия репортаж.
Миналата година при 188 сантиметра сняг летището в Хелзинки е работило. Изглежда с изобилен сняг ще е и тази зима, защото още през декември покривката е 65 сантиметра. Напрежение обаче няма.
Хейни Норонен-Юхола, летище Хелзинки:
Във Финландия всяка година имаме толкова сняг, че трябва да се справяме. Иначе трябва да затваряме летището за по пет месеца.
Наистина в Хелзинки има три писти, полетите на ден са 600, а пътниците пет пъти по-малко отколкото например на Хийтроу. Различните мащаби все пак не променят същината на проблема.
Хейни Норонен-Юхола:
- Не знам какво е различното при нас с другите европейски летища, но ние имаме техника, направена специално за летища. Имаме и достатъчно персонал. Най-важното обаче е, че ситуациите със сняг и заледяване за различни, ние ги познаваме и избираме ефективната тактика. Машините са 250 - за метене, разриване и издухване.
Снегът се складира в специална зона и после се изнася извън територията на аеропорта. Зимно време на летището се трудят около 50 души повече отколкото през другите сезони. Специално снежно звено планира, координира работата на екипите и държи връзка с авиолиниите. Принципът е - докато едната писта се чисти, се ползват другите две. При крайно влошена обстановка режимът става две към едно. В Хелзинки температурите падат до минус 25 градуса, но най-трудното е не тогава, а когато живакът е около нула, защото се образува и лед. Критичната комбинация, наложила половинчасовото затваряне преди седем години, е била много обилем снеговалеж и много силен вятър.