Идеята за увеличаване на максимално разрешената скорост по автомагистралите у нас от 130 на 140 километра в час вече предизвика разгорещена дискусия.
Идеята за увеличаване на максимално разрешената скорост по автомагистралите у нас от 130 на 140 километра в час вече предизвика разгорещена дискусия.
Според председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров, 10 километра не са проблем за безопасността. Шефът на Пътната полиция обаче Алекси Стратиев не е съгласен с тази теза. Той даде за пример страните от ЕС, където с изключение на Германия, никъде скоростта по аутобаните не надвишава 130 км/час.
В проектозакона за пътищата на Регионалното министерство се предлага позволената скорост да стане 140 километра в час. По правилник обаче 9 километра над разрешеното не се наказва и така всеки ще може да шофира със 149 километра в час. Шефът на АПИ дори приведе научни аргументи в защита на тезата си.
Още един довод в наша полза, което е научно доказано, че когато един шофьор се движи с малко по-висока скорост, той концентрира вниманието си повече по отношение на движението.
Лазаров обаче не оспори, че дори и 10-километровото увеличаване на скороста удължава и спирачния път на автомобила.
Лазар Лазаров - председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура": "С шестнайсет метра при суха настилка и при оптимална гума."
Според Лазаров увеличаването на разрешената скорост би имало и икономически ефект от спестеното време при по бързото шофиране, но обясни, че този ефект още не бил пресметнат. Той нарече популистки въпроса как се измерва икономическия ефект на един човешки живот.
В отговор на всичко това от КАТ предлагат, докато се построят новите магистрали, скороста да се увеличи само на местата, където пътят позволява след преценка на експерти.
Алекси Стратиев - заместник директор на ГД "Охранителна полиция": "Действащият закон за движение по пътищата позволява и сега скоростта да се промени с пътни знаци."
Алекси Кесяков - секретар на Държавно-обществената комисия по безопасност на движението: "Скоростта по принцип е възловият момент за безопасността на движението. Тя връзва всичко - водач, автомобил, път и тя убива хората. Пиян човек сам не може да се убие, скоростта го убива."
Другите промени в проектозакона за пътищата предвиждат драстично увеличаване на глобите, дори и при минимално превишаване на скоростта, както и премахване на билбордовете от магистралите.