НОВИНИ

В Китай все повече жени се стремят към професията пилот

Да го постигнат обаче се оказва изключително трудно.

Цветелина Йорданова
от Цветелина Йорданова
12:45, 07.11.2018
Чете се за: 01:45 мин.
Още

Хан Сюян е красива, стилна и удивително крехка на вид, но притежава всичко необходимо, за да държи в ръцете си съдбата на стотици други на няколко хиляди метра над земята. Когато през 2008 кандидатства за обучение за пилот, тя е изправена пред свирепа конкуренция - още 400 жени се явяват на конкурса, в който се оценяват всичките им качества - от произношението на английски до дължината на краката.

Хан е една от общо 713-те китайки, които през 2017 година получават лиценз за пилоти в гражданската авиация. В същото време мъжете пилоти в Китай са 55 052. Преди две години Хан е единствената жена, избрана за обучение в първата нискотарифна китайска авиокомпания Спринг Еърлайнс. Днес вече е командир на полети.

Хан Сюян, пилот в китайски авиопревозвач: За мен най-голямото предизвикателство беше да се издигна от втори пилот до командир. Ако си жена, авиокомпанията обикновено се грижи за теб, отнасят се прекрасно с теб, насърчават те, но когато дойде моментът да те направят командир, това вече няма значение, трябва да отговориш на всички критерии и никой няма да занижи стандартите защото си жена.

Но за нейните сънароднички, които споделят същата мечта, пътят към нея не е станал по-лесен.

В Китай авиокомпаниите традиционно набират кадри от армията или от университетите. Обикновено за пилоти се търсят и наемат мъже. Едва 1.3 процента от пилотите са жени. По този показател, страната е на едно от последните места в света. По време на този полет на Хан в самолета има 180 пътници.

Хан Сюян, пилот: Не мисля, че трябва да има стереотипи. Не ми харесва да се казва жена пилот или мъж пилот. Ние вършим една и съща работа за една и съща заплата, трябва да ни оценяват по нашите умения и квалификация, не по пол.

Но в момента дори и най-многолюдната държава изпитва недостиг на кадри в тази сфера, на фона на все по-нарастващия брой хора, пътуващи със самолети. Затова много компании вече се обръщат към жените. През март тази година беше създадено и женско подразделение на Асоциацията на китайските пилоти.

Чън Джънсян, вицепрезидент на Асоциацията на жените пилоти в Китай: Обществото като цяло одобрява и идеята жените да стават пилоти. Надявам се, че това ще повлияе върху компаниите от гражданската и военната авиация за това да започнат да наемат повече жени за пилоти. Най-малкото би трябвало да дадат на жените равен шанс да кандидатстват за тази работа.

Хан съчетава пилотирането с отглеждането на мъничкия си син.

Хан Сюян, пилот: Изглежда сякаш има несъвместимост между това да си майка и да си пилот. но аз обичам и двете си роли в живота. Когато си върша добре работата, давам добър пример на детето си. Така той разбира, че неговата майка работи много, за да може да живее добре. Надявам се някой ден и той да има силата да намери своя собствен път в живота.

Малкият брой жени в пилотската кабина не е характерен само за Китай. Ситуацията е същата в Япония и Южна Корея. За разлика от Индия, страната, която заедно с Китай, има най-бързорастящия авиопазар в света. Тя е държавата с най-голям брой жени-пилоти.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
ЕНП избира водещ кандидат за евроизборите
ЕНП избира водещ кандидат за евроизборите
Демократите печелят долната камара на Конгреса, републиканците запазват Сената
Демократите печелят долната камара на Конгреса, републиканците запазват Сената