НОВИНИ

Защо системата "Бонус - малус" не проработи в България

И тази година започва без действаща система "Бонус - малус" за изрядните и неизряните шофьори. Въпреки че подобни системи действат в Европа от преди 100 години, страната ни заедно с още две държави ще остане извън кръга на страните, които стимулират добрите водачи на леки и тежкотоварни автомобили и санкционират причинителите на катастрофи. Какви са причините и защо последното предложение на Комисията за финансов надзор беше остро разкритикувано - вижте в репортажа на Цветелина Катанска.

Цветелина Катанска
от Цветелина Катанска
12:08, 02.01.2019
Чете се за: 03:55 мин.
У нас

Действащият текст на българския застрахователен кодекс е приет през 2016 г. Оттогава досега той е променян 16 пъти. Нито една от промените обаче не позволява въвеждането на класическа система "Бонус-малус" за стимулиране на изрядните шофьори. Така Комисията за финансов надзор, която повече от десет години се опитва да въведе тази система при застраховката "Гражданска отговорност", се оказва изправена през нормативна уредба трудно съвместима с европейските и световни стандарти.

Предложението среща сериозен отпор заради две неща - обвързването на системата с автомобила вместо с неговия водач и зависимостта ѝ от нарушенията, констатирани от пътната полиция.

Христо Радков, Българско обединение на шофьорите: От 28 години съм шофьор, за статистиката имам всички възможни категории. Управлявам абсолютно всичко, което се движи. Дефиницията „лош шофьор“ я няма. Имаме нарушител, който превишава скоростта или друго нещо, за което той понася своята санкция, плаща съответната глоба, отнемат му се точки и това вече ще бъде трета санкция към едно нарушение.

Самият Христо признава, че вече веднъж му е отнемана книжката за изчерпване на контролните точки. Той обаче не е причинявал пътни инциденти и затова смята, че не е редно да плаща повече на застрахователите.

Христо Радков, Българско обединение на шофьорите: Откакто съм си взел книжката, съм изминал над 1 млн. и 200 хиляди километра с всякакво превозно средство без никакъв инцидент, но може би ако тази система бъде въведена и догодина ме хванат, че карайки към морето с 20 км. по-бързо, което е напълно възможно да се случи, на мен ще ми бъде завишена премията по гражданска отговорност, без аз въобще да съм потенциален вредител, така да се каже, и без да се наложи на застрахователя да плаща от мое име.
;

Именно фактът, че застрахователя не покрива глобите ни към КАТ е главния аргумент, че те не трябва да са в основната за повишаване на "Гражданска отговорност". Системата е определена като уникална и от самия финансов надзор.

Марио Гаврилов, говорител на КФН: Тъй като е особена системата на "Гражданска отговорност" в България, се налага да има една твърда котва, при която тя да става неизбежна за прилагане и това е единствено и само автомобила. Но ако автомобилът не бъде вкаран в системата на "Бонус малус", в България тя не може да работи практически, защото в България гражданската отговорност изначално се сключва върху автомобила, а не върху шофьора, както е в някои други държави.

Единствената по рода си система е едно от 11-те предложения на международната компания "Ърнс енд Янг" и припозната от Комисията за финансов надзор, МВР и Министерството на транспорта. Тя включва 20 скали - 7 стимулиращи в графа „бонус“ и 12 в графа „малус“.

Накратко - първата година след приемането на системата е нулева, всички шофьори, независимо как са карали дотук, се третират по един и същи начин. След една година се преценява кой е глобен от КАТ и кой - не. Хората без нарушения ще получат отстъпка от "Гражданска отговорност", а хората с нарушения - повишаване.

Максималният „бонус“ - отстъпка е 25%, а максималното наказание или „малус“ е 300% оскъпяване на застраховката. Нужни са минимум 12 години да се изчисти досието на колата и тя да излезе отново на нула, независимо кой е собственикът й. Утежняващо обстоятелство е и превишението на скоростта.

Марио Гаврилов, говорител на КФН: Специално бонусът с цел да насърчи шофьорите той е с изключително стръмна стъпка, първите две години може да спечелите по десет процента, след което следващите пъти по 1% и така наистина за 7 години се достига максимума от 25%, но за сметка на това първите две години може да стигнете до плюс 20%. По-голямата част от хората по нашите очаквания ще получат финансов бонус от въвеждането на тази система, тъй като по статистиката на кат 70 към 30 е съотношението между изрядните шофьори, такива които не са имали нарушения през последните години и тези които са имали нарушения.
;

Не толкова положителни към новата система са всички засегнати от нея, не само шофьорите, но и транспортният бранш и застрахователите.

Магдалена Милтенова, Конфедерация на автобусните превозвачи: Това не е класическия тип "Бонус малус" система, която действа в ЕС - това, което предлага законодателят, е да бъдат обвързани административните нарушения от страна на водача със заплащането на гражданска отговорност, което за нас е абсолютно недопустимо, незаконосъобразно, нецелесъобразно.

От транспортния бранш са категорични, че системата ще доведе до увеличение на подкупите, защото на шофьорите ще им е по-изгодно да дадат пари на ръка, вместо да плащат висока гражданска отговорност с години.

Магдалена Милтенова, Конфедерация на автобусните превозвачи: Ако вие попаднете в малус системата, реално след това вие десет години не може да си възстановите точките, които вие реално губите и трябва да заплащате много по-висока гражданска отговорност, което неминуемо ще доведе до там, че ще доведе до увеличение на корупцията, с която ние се борим всячески.

Бизнесът изтъква, че заради липсата на достатъчно кадри в страната, не може да има толкова високи претенции към шофьорите, които наемат, а само те да отговарят на изискванията. Така ако сред тях попадне нарушител, камионът или автобусът на фирмата изведнъж ще се сдобие с дългосрочно скъпа с до 300% повече гражданска отговорност.

Магдалена Милтенова, Конфедерация на автобусните превозвачи: Настояваме това нещо да бъде преразгледано, защото то ще нанесе много сериозни вреди на транспортните фирми в областта на автобусния бранш и в областта на товарните превози.
;

Системата не харесват и застрахователи, защото смятат, че няма нужда България да открива топлата вода, а просто трябва да приложи чуждия опит. Единствените три страни в Европа, в които не съществува "Бонус малус", са България, Беларус и Албания.

Стоян Проданов, изп. директор на застрахователна компания: Това е застрахователна система, всички опити на нея да бъдат преписани други функции - социални, съдебни, възпитателни, са неуспешни. затова моето мнение че трябва да бъде коригиран този вариант на системата, който е предложен. Има компоненти на системата които са силно неприемливи и аз мисля, че трудно можем да намерим аналог някъде в света тези елементи да са прилагани някъде успешно и те касаят двете най-популярни характеристики на това предложение - едното е автомобилите да имат собствен бонус малус и второто като база да се вземат не виновно причинените щети които са заплатени от застрахователите, а да се вземат административно наказателните постановления на пътна полиция.

Застрахователят е категоричен, че шофьорите трябва да бъдат наказвани ако причиняват щети и застрахователя плаща, само тогава е логично от тях да се иска по-висока "Гражданска отговорност". Шофьорите също смятат, че това е приемливо.

Христо Радков, Българско обединение на шофьорите: Човек, който причинява виновно щети на трети лица, по които има заплатена щета - то той следващата година заплаща по-висока премия. Това е напълно нормално, ние срещу това нямаме нищо напротив. Ако тази система бъде въведена така както е предлагана, най-малкото ние шофьорите ще направим един общо национален протест и тя ще бъде отменена.

Заради конфликтите, които причини въвеждането на системата Комисията за финансов надзор отново за поредна година е по-склонна отново да я отложи, вместо да бъде открито истинско решение на проблема.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Посрещнали сме 2019 г. без аварии по електропреносната мрежа
Посрещнали сме 2019 г. без аварии по електропреносната мрежа
След среща с премиера Борисов: Без винетки по Северната скоростна тангента
След среща с премиера Борисов: Без винетки по Северната скоростна тангента