ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

БДЖ след серията от влакови пожари: От 130 локомотива само 30 са в добро състояние

Чете се за: 03:50 мин.
У нас
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Снимка: БГНЕС
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      Само в първите дни на годината два сериозни инцидента станаха по линията София-Варна. На 4 януари край Плевен се запали локомотивът на композицията от Варна. Само два дни по-късно - край Мездра отново горя локомотив. За щастие, нямаше пострадали пътници.

      Запалените локомотиви са на по 40 години и никога не са ремонтирани. Те обаче са минали технически прегледи. Затова сега се налага да проверяват и служителите, извършили тези прегледи. Това обясни в "Денят започва" директорът на дружеството Атанас Атанасов.

      Поддръжката на стари локомотиви е трудна, защото е скъпа, липсват части, както и специалисти. В случая със запалените локомотиви от миналата седмица обаче дори не се е стигнало до ремонт. Как са минали техническия преглед все още е загадка и за ръководството на БДЖ.

      "На база тези тенденции ще бъде обърнато внимание на персонала, който обслужва тази част на локомотивите и съответно ще намерим начин да подобрим самото извършване на този преглед, за да не се допускат подобни инциденти, това не е казано, че в това състояние, което са локомотивите, ще бъде избегнато на 100 процента", коментира Атанас Атанасов, директор на БДЖ.

      В момента от 121 локомотива 15 са реновирани и 15 нови. Надеждата за подобряване на услугата е в проекта за модернизация на подвижния състав от Плана за възстановяване на стойност 1,7 млрд. лв. Проектът обаче се бави и новите локомотиви ще бъдат доставени в средата на 2024 г. За да е по-лесна поддръжката на локомотивите, експертите съветват държавната железница да работи с максимум две фирми - производители на локомотиви.

      "Това е проблемът и в железниците, доказано е, че ако имаш повече от два вида, ти си фалирал, защото трябва да имаш специалисти, а когато има един или два вида и частите са по-евтини и хората се обучават. Едно време хората бяха точно определени за тези локомотиви, имаше по-специализирано обучение", заяви Симеон Ананиев от клъстер "Зелен транспорт".

      Липсата на кадри също е проблем заради ниското заплащане. Средната заплата е 1100 лв. Все пак в момента БДЖ е на печалба - бюджетът е около 240 милиона лева. В БДЖ "Товарни превози" услугите вече се изпълняват и от 16 частни фирми. Догодина такива ще могат и да участват в конкурси на "Пътнически превози".

      "Като фирмата, която спечели както в автомобилните превози, ще трябва да осигури съответния вид поддържани локомотиви да дава услугата, от която има нужда обществото", заяви Симеон Ананиев от клъстер "Зелен транспорт".

      В момента билет за влака можете да си купите от гише или от сайта на БДЖ, за да влязат в крак с модерните технологии обаче от Министерството на транспорта искат да разработят и мобилно приложение за продаване на билети.

      Обществена поръчка за мобилно приложение ще бъде обявена в следващите месеци, тя ще включва и устройства за валидиране.

      Чуйте последните новини, където и да сте!
      Последвайте ни във Facebook и Instagram
      Следете и канала на БНТ в YouTube

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image