НОВИНИ

Екип на БНТ влезе в сърцето на научноизследователския кораб "Св. Св. Кирил и Методий"

Мария Чернева
от Мария Чернева
20:54, 07.05.2022
5477
Чете се за: 03:27 мин.
У нас
Слушай новината

Научноизследователският кораб "Св. Св. Кирил и Методий", който става част от антарктическите експедиции, влезе на док в кораборемонтния завод Булярд във Варна. Предстои да му се направи профилактика на двигателите, преди да поеме към южния полюс. Екип на БНТ успя да влезе в сърцето на плавателния съд.

След близо 4 години застой, боядисан, с ново име и важна мисия, корабът "Св. Св. Кирил и Методий" гордо дефилира във варненското пристанище макар и на буксир. Двигателят му все пак трябва да мине основна профилактична поддръжка, за да запали отново.

"Това са нашите дизел генератори. Три на брой. Тъй като корабът е електроход, ние нямаме вал. Имаме генератори, които произвеждат ток, а токът задвижва нашите движители, така наречените азимутни системи", заяви Димитър Димитров, машинен боцман на НИК "Св. Св. Кирил и Методий".

Въпреки че вече е на 35 години, двигателят е в перфектно състояние, висок клас производство на световна фирма. И заради много други предимства, от военноморското училище смятат, че имат голям късмет да го купят едва за милион и половина лева.

"По някои оценки и сега, в момента, корабът като желязо е два пъти повече като пари. Заради ескалацията на цените на стоманата", допълни адмирал Боян Медникаров, началник на Висшето военноморско училище.

Направен от много качествена стомана, поне по предварителни оценки, износването на корпуса на кораба на много места е под 10%.

Ремонтът на кораба върви по план и вероятно той ще е готов да отплава на първата си антарктическа мисия в края на октомври. Подготовката на екипажа също върви с пълна сила. Но не срещата с айсбергите е най-голямото предизвикателство за което се готвят.

"Може би осигуряването на логистичната база на Ливингстън и стоварването на материална част на необорудван бряг, това е предизвикателството пред нас", добави Николай Данаилов, капитан на кораба "Св. Св. Кирил и Методий".

"Защото действително това е една изключителна операция, без пристан, без нищо, корабът стои на котва и с едни надувни лодки зодиак да се свалят тонове багаж", заяви проф. Христо Пимпирев, председател на Българския антарктически институт.

Но затова ще помогне едно друго, огромно предимство на кораба - динамично позициониращата му система с витла, които се движат на 360 градуса.

"Корабът може да се върти на 360 градуса общо взето на едно място. Много е маневрен, много удобен за паркиране, едва ли не няма нужда от буксири", каза още машинният боцман Димитър Димитров.

Но те могат да се видят едва когато корабът се качи на сух док.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Карлос Алкарас обърна Джокович в истински спектакъл и ще играе за титлата в Мадрид
Карлос Алкарас обърна Джокович в истински спектакъл и ще играе за титлата в Мадрид
Макрон след встъпването в длъжност: Съзнавам сериозността на нашето време
Макрон след встъпването в длъжност: Съзнавам сериозността на нашето време