ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Екип на БНТ влезе в сърцето на научноизследователския кораб "Св. Св. Кирил и Методий"

6026
Чете се за: 03:27 мин.
У нас
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      Научноизследователският кораб "Св. Св. Кирил и Методий", който става част от антарктическите експедиции, влезе на док в кораборемонтния завод Булярд във Варна. Предстои да му се направи профилактика на двигателите, преди да поеме към южния полюс. Екип на БНТ успя да влезе в сърцето на плавателния съд.

      След близо 4 години застой, боядисан, с ново име и важна мисия, корабът "Св. Св. Кирил и Методий" гордо дефилира във варненското пристанище макар и на буксир. Двигателят му все пак трябва да мине основна профилактична поддръжка, за да запали отново.

      "Това са нашите дизел генератори. Три на брой. Тъй като корабът е електроход, ние нямаме вал. Имаме генератори, които произвеждат ток, а токът задвижва нашите движители, така наречените азимутни системи", заяви Димитър Димитров, машинен боцман на НИК "Св. Св. Кирил и Методий".

      Въпреки че вече е на 35 години, двигателят е в перфектно състояние, висок клас производство на световна фирма. И заради много други предимства, от военноморското училище смятат, че имат голям късмет да го купят едва за милион и половина лева.

      "По някои оценки и сега, в момента, корабът като желязо е два пъти повече като пари. Заради ескалацията на цените на стоманата", допълни адмирал Боян Медникаров, началник на Висшето военноморско училище.

      Направен от много качествена стомана, поне по предварителни оценки, износването на корпуса на кораба на много места е под 10%.

      Ремонтът на кораба върви по план и вероятно той ще е готов да отплава на първата си антарктическа мисия в края на октомври. Подготовката на екипажа също върви с пълна сила. Но не срещата с айсбергите е най-голямото предизвикателство за което се готвят.

      "Може би осигуряването на логистичната база на Ливингстън и стоварването на материална част на необорудван бряг, това е предизвикателството пред нас", добави Николай Данаилов, капитан на кораба "Св. Св. Кирил и Методий".

      "Защото действително това е една изключителна операция, без пристан, без нищо, корабът стои на котва и с едни надувни лодки зодиак да се свалят тонове багаж", заяви проф. Христо Пимпирев, председател на Българския антарктически институт.

      Но затова ще помогне едно друго, огромно предимство на кораба - динамично позициониращата му система с витла, които се движат на 360 градуса.

      "Корабът може да се върти на 360 градуса общо взето на едно място. Много е маневрен, много удобен за паркиране, едва ли не няма нужда от буксири", каза още машинният боцман Димитър Димитров.

      Но те могат да се видят едва когато корабът се качи на сух док.

      ТОП 24

      Най-четени

      Водещи новини

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?