Втори шанс да видим зрелищната комета Нишимура

от Татяна Йорданова
20:08, 12.09.2023
7558
У нас

Шанс - веднъж в живота. Тази сутрин точно в 5.52 ч. кометата Нишимура направи най-близката си разходка около Земята и можеше да бъде видяна с невъоръжено око. Възможността човек да види такава комета се случва веднъж на 437 години.

Добрата новина е, че след няколко дни тази комета ще може да бъде видяна вечер. Освен ако в разходката си не бъде убита от Слънцето, защото оказва се, има и такава опасност.

Веднъж на 437 години: Комета може да се наблюдава с просто око от Земята

Точно 5.55 ч. - докато сутрешният блок на БНТ завърташе първите минути, кометата Нишимура направи първата си видима разходка в небето.

Това събитие от няколко дни очаква и той - физикът, който познава кометите от ядрото до опашката им.

"Човек в живота си вижда само няколко пъти ярки комети. Днес тя е най-близо до Земята - на 125 400 000 км.", каза Пенчо Маркишки от катедра "Астрономия" към Физическия факултет на Софийския университет.

Космически феномен: Вижте зрителски кадри от кометата Нишимура

Кометата оставя зелена опашка от газ и прах. И затова изглежда като бижу сред останалите звезди в небето. И носи японското име Нишимура, защото човекът, който първи я забелязва е японец.

"Много възрастен, опитен астроном- японец - сутринта на 12 август претърсвал небето на изток преди да започне зората, преди зазоряване. И тогава открива самата комета в съзвездието Близнаци", обясни Пенчо Маркишки.

Така японецът открил нещо по-специално дори от Халеевата комета, която се появява в небето веднъж на 76 години. Много по-често от Нишимура, която ще се появи отново след близо 5 века.

"Ние съответно няма да доживеем да я видим. В далечно бъдеще може би някой ще я види", посочи астрономът.

Кометата обаче изглежда благосклонна и е възможно много скоро да ни даде втори шанс да я видим.

"Ще има няколко дена период на невъзможност на нейното наблюдение, като той ще завърши на 14 - 15 септември, когато ще се наблюдава вечер, а не сутрин, както сега", каза Маркишки.

С едно "обаче". Възможно е тази разходка да се окаже опасна за нея - ако се приближи твърде близо до слънцето и се загуби. Но този лош сценарий сега остава на заден план. Пенчо Маркишки е изчислил кога и къде да я търсим - в посока запад - към залязващото съзвездие Дева.

Там любителите астрономи ще продължат да претърсват небето.

По темата работиха: Татяна Йорданова и Здравка Русева