Месец преди националното външно оценяване за седми клас, което е и билет за вход в елитните гимназии, учениците имат добра подготовка.
След като в столичното 125-то училище вече са провели пробен изпит по български език при същите условия като реалния забелязват, че най-големи затруднения за учениците продължават да предизвикват интерпретациите.
Марина Великова - преподавател по БЕЛ: - Затруднява ги формулирането на въпросите с т.нар. отворен отговор - тези, при които трябва да формулират някаква мисъл. Единствено Десислава е получила на този предварителен изпит 100 от 100 възможни точки. За нея целта е ясна и постижима- прием в езикова гимназия. Казва, че предстоящият изпит по български език и литература не я притеснява. Дори писането на тези- масовият проблем на останалите ученици, й харесва. Десислава Динчева - ученичка в 7-ми клас: - Защото си по-свободен да разсъждаваш и влагаш нещо от себе си. Може би "Немили-недраги" ми е любимото поне от тази година, което учим, защото ми е много интересно, аз съм гледала и постановката, която изключително много ми хареса. Повечето ученици споделиха, че не ходят на частни уроци. Просто са увеличили времето си за самоподготовка. Яна Пехливанова - ученичка в 7-ми клас: - По-скоро аз имам много голяма подкрепа от родителите, от семейството и от учителите ми. С тях работим допълнително. Мартин Грозданов - ученик в 7 клас: - Общо взето за където ми стигне балът, но искам в някоя езикова гимназия. Според учителите често свръхамбицията на родителите стресира децата преди важния изпит. Приемът в елитна гимназия за някои родители се превръща във фикс идея. Марина Великова- преподавател по БЕЛ: - Смятат, че може би животът ще свърши, ако детето не го приемат в 1-ва Немска гимназия. Стресът при децата е изключително много, най-вече, че от тях се очаква на всяка цена над 5,50 или ако може 6.00. Едва ли животът ще свърши с гимназията, а и според преподавателите за успехите на всеки ученик най-голяма е заслугата на самия ученик.Репортаж на Милена Кирова и Любомир Мирчев