Учениците от началния и прогимназиялния курс вече сами ще могат да избират любимата си музика и произведения на известни композитори, които да изучават. Ще се намали и обемът на теорията в учебниците по изобразително изкуство, за сметка на упражненията по практика. Всичко това е заложено в проекта, наречен „За по-качествено образование", финансиран от Европейския социален фонд.
Учениците от началния и прогимназиялния курс вече сами ще могат да избират любимата си музика и произведения на известни композитори, които да изучават. Ще се намали и обемът на теорията в учебниците по изобразително изкуство, за сметка на упражненията по практика. Всичко това е заложено в проекта, наречен „За по-качествено образование", финансиран от Европейския социален фонд. Ако той бъде одобрен, новите учебни планове ще влязат в сила най-рано от 2014 година.
Диана Николова е преподавател по музика вече 13 години в столичното 119 СОУ. По думите й, програмата, по която учат децата не е променяна от 80-те години на миналия век.
Диана Николова, преподавател по музика в 119 СОУ "Академик Михаил Арнаудов":
- Те слушат непрекъснато нова музика и когато аз трябва да им дам песен с текст, който предизвиква само смях у тях нали разбирате, че да стигнем до някакво изработване чисто музикантско на тая песен, не може да се случи. Този материал в учебника, който е чисто песенен, трябва да бъде абсолютно усъвременен.
Учениците имат средно по един час музика на седмица, който се оказва недостатъчен, защото в началния и прогимназиалния курс те трябва да изучават произведения от древността до съвременния свят.
Андреа, ученичка в 6 клас:
- Много са странни, някак си са много детски - по за детската градина.
Иван, ученик в 6 клас:
- Слушам рок и хеви метъл.
От образователното министерство са решили от учебните програми да отпаднат диез-а и бемол-а. Намалена е и теорията за музикалните жанрове. Съвременните учебни програми, обаче, ще увеличат извънкласната дейност.
Елена Търничкова, експерт по музика към МОН:
- А това е новото в нашите учебни програми. Информационните технологии като средство, чрез което учениците ще могат да творят, да музицират, да поставят Дийп Пърпъл, ако им харесва в техния проект. Защото проектният принцип на музициране паралелно с учителя ще е основно, водещо.
Промени ще има и в обучението по изобразително изкуство. Учебниците ще са с ново съдържание, а децата ще изучават дизайн и синтетични изкуства.