НОВИНИ

Идва ли краят на хартиените касови бележки?

Николай Минков
от Николай Минков
20:28, 15.01.2021
Чете се за: 03:40 мин.
У нас
Снимка:
Слушай новината

Настъпва ли краят на хартиените касови бележки и ще се промени ли онлайн търговията, ако влязат в сила готвените от НАП нови фискални правила?

Замяната на хартиените с електронни касови бележки от определени групи търговци, по тяхно желание, се обсъжда в работна група с участието на НАП и работодателските организации. Това са ресторанти, хотели, магазини и хипермаркети, които са въвели система за управление на продажбите, интегрирана с НАП.

При онлайн търговците пък се предлага въвеждане на така наречената фискална дигитализация или алтернативен механизъм за отчетност при електронните магазини. Целта е да се изсветли интернет търговията.

Едно от предложенията е хипермаркетите да издават електронни бонове, вместо хартиени бележки при плащане в кеш или с банкови карти, а информацията за покупката ще се изпраща по дигитален път. Клиентите обаче имат резерви.

Марин Владиков е съсобственик и управител на ресторант. Смята, че ако бъдат въведени електронните касови бележки, работата му ще се улесни.

Там, където има плащания с карта, наистина няма нужда от такива бележки. Но имаме ли физически контакт с пари, смятам, че трябва да има и физически носител хартиен на касова бележка, смята Марин Владиков.

Според НАП електронните касови бележки ще улеснят бизнеса.

Вместо да се печатат десетки и стотици тонове хартии, на определен вид тъгровци, които използват например софтуер за управление на продажбите или имат интегрирани софтуерни системи, ще им бъде позволено да издават електронни бонове, които да изпращат по дигитален път на своите клиенти, обяснява Росен Бъчваров - комуникационен директор на НАП.

НАП и бизнесът обсъждат и нови правила за фискална отчетност при онлайн продажбите.

Идеята на софтуерната фискализация пък е на онлайн магазините да се даде възможност изцяло по софтуерен механизъм да отчитат продажбите си в НАП, да генерират документ за клиента, чрез сървъра на приходната агенция и този документ да бъде изпращан по мейл, чрез мобилно приложение или по друг дигитален начина, допълва Росен Бъчваров.

Предвижда се цялата информация от онлайн търговията да се обработва във фискален център, който ще е в НАП.

Защото, ако е в производителите на фискални устройства, това най-веротяно ще оскъпи процеса, а в крайна сметка заинтересованата страна е НАП и тя трябва да поеме разхода за осигуряването на този фискален център, обяснява Добрин Иванов, изпълнителен директор на Асоциация на индустриалния капитал.

Целта на центъра е изсветляване на онлайн продажбите.

Неговата функция е да верифицира всъщност това плащане и да отчете тази продажба чрез QR код, чрез уникален номер на продажбата и т.н., допълва Иванов.

Засега се обсъжда издаването на електронната касова бележка и дигиталната фискализация при онлайн продажбите да са на доброволен принцип.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Столична община с 3 основни цели за 2021 г. - ремонти, детски градини и въздух
Столична община с 3 основни цели за 2021 г. - ремонти, детски градини и въздух
В Гърция осъдиха 85-годишен българин без да е напускал родината
В Гърция осъдиха 85-годишен българин без да е напускал родината