НОВИНИ

Омбудсманът поиска мерки в подкрепа на психичното здраве на децата при онлайн обучение

омбудсманът поиска мерки подкрепа психичното здраве децата онлайн обучение
Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
15:15, 30.08.2021
Чете се за: 03:45 мин.
Още
Слушай новината

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на образованието и науката проф. Николай Денков, в която поиска да бъдат изготвени заселени мерки за психосоциална подкрепа на учениците в контекста на предстоящата нова COVID вълна и евентуалното преминаването на децата отново в дистанционен режим на обучение.

Според омбудсмана е необходимо училищните психолози да имат проактивна роля за ранно идентифициране на проблемите при учениците, включително и чрез онлайн срещи и консултации.

Повод за препоръката са десетки жалби до омбудсмана, в която разтревожени родители споделят, че след продължителното онлайн обучение децата им са показали по-ниска мотивация за учене, по-ниски резултати в края на годината, трудности с концентрацията, проблеми с езиковото и физическото развитие, разсеяност, липса на желание и интерес за учене, загуба на училищни навици.

Припомняме, че доц. Ковачева инициира кампания за подкрепа на психичното здраве на учениците под мотото „Синьо лято“, в рамките на която от 1 до 18 юни т.г. психолози консултираха деца и родители как да се справят с последствията от дистанционното обучение.

Кампанията потвърди факта, че учениците, прекарали дълго време в ситуация на онлайн обучение, трудно се адаптират към връщането в клас. Бе констатирана появата на паник атаки, слаб интерес към образователния процес, по-трудно разбиране на учебния материал по време на дистанционното обучение.

"Ролята на училищните психолози за осигуряване на навременна психологическа подкрепа на учениците е от изключително значение и затова е необходимо да се предприемат действия в тази посока", каза омбудсманът.

Тя подчертава, че е наложително всички ученици да могат да се възползват от подкрепа за психичното си здраве, която да бъде базирана в училище, като за това се използват интегрирани подходи.

„Намирам, че са необходими спешни действия за целенасочена подготовка на психолозите преди началото на учебната година за работа с последиците върху учениците от ограничителните мерки. Има нужда от въвеждане в практиката на училищен механизъм за ранно идентифициране на възникналите проблеми при психичното здраве на учениците”, посочва още Ковачева.

Доц. Ковачева е категорична, че предвид новите предизвикателства е необходимо да се изготви специален план за действие за следващите две години, със заложени мерки и активи, чрез които да се гарантира, че децата и учениците ще преодолеят натрупаните психоемоционални дефицити от онлайн обучението и последиците от пандемията.

В тази връзка омбудсманът отправя конкретни препоръки, сред които:

  • Да се създаде възможност за онлайн професионална помощ и онлайн поведенческа терапия с учениците.
  • Да се обмислят мерки за подкрепа на училищата, в които няма назначени психолози.
  • Да се създаде училищен механизъм за ранна и текуща оценка на психосоциалното състояние на учениците при връщането им в училище.
  • Да се обсъдят мерки за психична подкрепа за училищния персонал.
  • Да се подобри връзката на училището с родителите за преодоляване на предизвикателствата, пред които са изправени децата след продължително онлайн обучение.
Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
РВД: Съгласно процедурата за борба с градушките, приоритет е осигуряването на планираните полетите
РВД: Съгласно процедурата за борба с градушките, приоритет е осигуряването на планираните полетите
Задължителен COVID тест на границата с Гърция при влизане от България
Задължителен COVID тест на границата с Гърция при влизане от България