НОВИНИ

Разследването на жп катастрофата край Локорско: Човешка грешка е основната версия, последваха оставки в железниците

Виктор Борисов
от Виктор Борисов
20:00, 17.01.2025
Чете се за: 06:15 мин.
У нас
Снимка: БТА
Слушай новината

Заради влаковата катастрофа край Локорско, при която загинаха двама души, а шестима бяха ранени, ресорният министър Гроздан Караджов поиска оставки на ръководители от двете железопътни компании и ги получи. Днес министърът на транспорта посочи и основната версия за инцидента.

Само в рамките на половин година, петима железничари са загубили живота си при инциденти на релсите. 2 пъти беше сменено и ръководството на Национална компания "Железопътна инфраструктура". Въпреки промените, закъсняващите с часове влакове, дерайлиралите вагони, лошата жп инфраструктура вече не са новина. През лятото видяхме как пътници на БДЖ бутат влак и как локомотив не дърпа композиция, а я бута. Тази седмица се стигна и до челен сблъсък. Дали новите оставки ще доведат до промяна в работата на двете дружества, тепърва ще става ясно.

Знаем обаче едно - двама души загубиха живота си в нелепа катастрофа, която изглежда още по-нелогична в 21-ви век. Състоянието на ранените двама мъже остава тежко. Веднага след инцидента се заговори за възможните причини за него - от технически проблем до човешка грешка. По случая се водят две паралелни разследвания - на прокуратурата и на Националния борд за разследване на произшествия в жп транспорта. Заместник-председателят на борда Бойчо Скробански поддържа версията за човешка грешка. Най-вероятно машинистите на държавната композиция са пренебрегнали правилата за безопасност.

Във фаталната сряда в района на гара Световрачене частната товарна композиция пропуска пътнически влак за Русе.

Инж. Бойчо Скробански - зам.-председател на Националния борд за разследване на произшествия в транспорта: "След като е преминал този влак, тогава влаковият диспечер е наредил ''вход'' и ''изход'' без спиране в гара Световрачане за гара Кремиковци."

Малко по-късно от гара Кремиковци потегля и товарната композиция на БДЖ, теглена от дизелов локомотив. Влакът тръгва директно от маневрен коловоз.

Гроздан Караджов, министър на транспорта: "Процедурата за безопасност изисква от маневрен коловоз да се премине на такъв, който е от общия тракт и там вече зафункционира спусъкът, който инициира системата за сигурност, която започва да го следи. Точно тази система е щяла да предотврати сблъсъка между влаковете, ако е била запусната."

Инж. Бойчо Скробански: "След уведомлението на дежурния ръководител към влаковия диспечер се установява, че двата влака се движат един срещу друг. Предприети са действия веднага от енергодиспечара в Централно управление, спирайки тока."

Единствено машинистите в електрическия локомотив разбират, че по трасето има проблем. В района на Локорско и двата екипа виждат, че се движат един срещу друг. И двете композиции задействат спирачките. Електрическата машина обаче има предимство.

Инж. Бойчо Скробански: "Виждайки локомотивната бригада на идващия влак от гара Кремиковци същите предприемат бързо спиране на влака и са проявили своевременна бърза реакция от своя страна и са си спасили животите като са преминали във втората кабина на локомотива."

В дизеловия локомотив ситуацията е различна.

Инж. Бойчо Скробански: "Тази серия локомотиви 55 се управлява от една кабина и машинистите няма къде другаде да отидат, освен да останат в кабината. просто времето за времереакция и спиране е твърде късо вече, тъй като спирачния път съответствие със скоростите, които са се движили - не е бил достатъчен."

Разследващите са установили, че системите за контрол на железниците са работили. Доказва го и запис на разговори от наредени команди за управление на влаковото движение. Според Скорбански, е невъзможно системата да позволи заминаването на влак при червен сигнал. Защо тогава се е стигнало до пускането на два влака един срещу друг?

Инж. Бойчо Скробански: "По-скоро разминаване в информация, тъй като в този период от време има и други намеси, които към този етап не мога да коментирам."

снимки: БТА

Ако правилата за безопасност са били спазени, катастрофата е щяла да бъде избегната.

БНТ: Тук говорим за човешки пропуск?

Инж. Бойчо Скробански: "По всяка вероятност, да."

Гроздан Караджов, министър на транспорта: "Моето убеждение е, че става дума за грешка на двамата машинисти. Очевидна е нуждата да се обърне специално внимание и да се проведе много щателна реформа в системата за безопасност на БДЖ и НКЖИ."

На среща в понеделник се очаква да бъдат обсъдени допълнителни мерки за подобряване на безопасността в железниците.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Радослав Янков ще стартира с номер 3 в Банско
Радослав Янков ще стартира с номер 3 в Банско
Атлетическият сезон в зала в България се открива с турнир "Академик"
Атлетическият сезон в зала в България се открива с турнир "Академик"