ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

С 300% скочиха цените на морския транспорт заради атаките на хутите

Чете се за: 03:15 мин.
По света
Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
      Слушай новината
      00:00
      00:00

      С 300% е поскъпнала цената на морския транспорт, след като от ноември миналата година хутите започнаха да атакуват търговски кораби в Червено море, ключов район за маршрута през Суецкия канал.

      Заради нападенията на хутите много от корабите вече пътуват по променен маршрут.

      "Говорим за корабите, които пътуват за Европа, за България, за региона. Значи, те минават от Китай или въобще Азия, като тръгнат, минават покрай Червено море, и влизат в Суецкия канал, където преминават вече в Средиземно море, насочват се евентуално към Черно море и така нататък. Някои отиват за Северна Европа, голяма част от тях също. Това беше най-0краткият и най–удобен маршрут. Към момента започват да обикалят цяла Африка", заяви Анатоли Ангелов.

      Така маршрутът се увеличава с над 8000 морски мили и над три седмици, което калкулира друга цена.

      "Тази "разходка" да го кажем, тя има цена. Тази цена ще бъде платена от собствениците на товарите, тоест клиентите. Най–засегнат от тази ситуация ще бъде районът на Балканите, Източно Средиземноморие, Северна Африка, тоест най-зависимите от Суецкия канал, който към момента не се използва", каза още Анатоли Ангелов.

      От ноември миналата година над 20 плавателни съда са били блокирани или са пострадали от нападенията на йеменските бунтовници и въпреки по-високите цени за транспорт е възможно крайните цени да не се увеличат.

      "Ако конфликта приключи бързо няма да има никакъв ефект върху ценовото равнище на стоките в Европа или в България", обясни деканът на факултет "Международна икономика и политика" към УНСС доц. д-р Светла Бонева.

      Ако дипломатическите усилия не дадат резултат, по-високите цени за транспорт ще доведат и до ръст в цените на всички потребителски стоки или компоненти за производство, които идват от Азия.

      "Цените на стоките ще се повишат някъде между 1-5%, защото не трябва да забравяме, че една трета от международната търговия минава през Суецкия канал. Вече корабните компании имат изчисления около 1000$ на контейнер да се увеличава цената на транспорта, при условие, че се заобиколи Африка", разказа доц. д-р Светла Бонева.

      По темата работиха: Светозар Костадинов, Екип на БНТ-Варна

      Чуйте последните новини, където и да сте!
      Последвайте ни във Facebook и Instagram
      Следете и канала на БНТ в YouTube
      Вече може да ни гледате и в TikTok

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image