10-годишната сага с лифтовете на Витоша се става все по-заплетена и противоречива.
След като кметът на София Йорданка Фандъкова обяви, че е направена "важна стъпка за възстановяване на Княжевския лифт" и че е получено одобрение на задание за специализиран устройствен план за него, от "Витоша ски" контрираха, че предложената процедура е незаконна, защото само инвеститорът, т.е. те, могат да внесат план за одобрение.
Казусът с подмяната на съоръженията на Витоша започна още през 2011 г., когато операторът спря съоръженията и обви, че законът за туризма забранява да се предоставят туристически услуги на некатегоризирани обекти, каквито са повечето писти на Витоша.
За 10 години проблемите на Витоша не само не се решиха, но и се задълбочиха. Противоречивите версии за възстановяването на лифтовете всекидневно предизвикат спорове.
Всъщност този сезон казусът Витоша се раздвижи в края на декември, когато от сдружението на Витошките ски училища поискаха смяна на плана за управление, за да могат да работят при по-модерни условия и съоръжения. След това беше свикана експертна среща в Столичната община на която се обяви, че промяна в плана не е необходима, поне за Княжевския лифт.
Изолацията и ограничените възможности за почивка предизвикаха истински щурм към Витоша. И този уикенд пред единствения работещ лифт, свързващ столицата с планината, се оформи огромна опашка, а децата от ски-училищата чакаха половин час на бейби влековете, за да направят два завоя. Така липсата на работещи съоръжения стана още по-болезнена.
Всяка събота и неделя е голям напливът към планината. И ние от нашето сдружение на витошките сноуборд училища искаме така активно да работим за това планината да стане достъпна, казва Борис Захариев - сдружение на витошките ски и сноуборд училища.
На нас спешно ни е необходима инфраструктура, категоричен е Иво Рангелов, зам.-председател на сдружението на витошките ски и сноуборд училища.
Нямаме в момента по-дълга зелена и синя писта, където децата да могат да доразвият своите умения. Всъщност, писта има. Но няма работещ лифт до там, казва Моника Тепавичарова.
Засиленият интерес към планината, активира отново спора между общината и собствениците на съоръженията Витоша ски за възстановяването на Княжевския лифт.
Направихме една поредна стъпка към реализацията на проекта за възстановяване на Княжевския лифт, заяви кметът на София Йорданка Фандъкова. Много важно е, че становището на РОИСВ се основава именно на становище на Агенцията по горите, в което ясно се казва, че така както и на срещата, която инициирах и се потвърди, че не е нужна промяна на плана за управление на Витоша. В същото трасе може да се възстанови лифтът, допълни тя.
Фандъкова: Не е необходима промяна в плана за управление на Витоша за подновяването на Княжевския лифт
От "Витоша ски" винаги са изтъквали, че са готови незабавно да инвестират в модернизацията на всички собствени съоръжения, в случай че това не противоречи на действащото законодателство. Според собственика предложеният като най-лесен и бърз вариант за възстановяване на лифта, е незаконен.
Реално тази процедура е изключително рискова, защото утре ще дойде друг министър и ще каже, учредили са ви незаконно право на строеж, взимайте си лифта и се махайте! И в такъв случай рискът за нас е голям, тоест ние не можем да си позволим с такава голяма инвестиция да направим нещо незаконно, казва Петър Петров - адвокат на "Витоша ски".
Със или без желанието на собствениците на съоръженията на Витоша, ние започваме процедури за тяхното възстановяване, категорична е Фандъкова.
Как може всички ведомства да казват, че може, а собственикът да казва, че не може? Законодателната рамка, която е в момента, позволява лифтът в съществуващото трасе да бъде възстановен при действащия план за управление на парка. Лифтът вече 30 години не функционира, амортизиран е, знаете, съоръженията са изпочупени, горна и долна лифтена станция са в опасно състояние, обяснява главният архитект на Столичната община Здравко Здравков.
Преди около 3 години от общината издават заповед, с която задължават собственика на Княжевския лифт да ремонтира долната станция на лифта, като я боядиса. Върховният административен съд обаче намира тази заповед за незаконна и я отменя. В съдебното решение пише още, че боядисването на долната станция без ремонт на въжената линия е безпредметно действие.
Ние водихме действия, с които задължавахме горна и долна станция да бъдат укрепени, минахме през две инстанции на съда, като съда определи, че трябва да действаме в цялост. Ние водим малка битка да се започнат действия за възстановяване на лифта. И всяко едно действие показва нежелание това да се случи, смята архитект Здравко Здравков.
Дори да се въртят процедурите, с които искат да ремонтираме козметично съоръжението, те повече не могат по закон. Съответно, те няма да доведат до ефект на тръгване на лифта. За тях е нужна реконструкция, която насилствено не може да бъде поискана от който и да е орган. Това е действие на собственика, имаме желание, но ни трябва нормативна възможност, подчертава Петър Петров от "Витоша ски".
Нормативна промяна искат от Министерството на спорта. Те вече са изпратили предложение до МОСВ за влек Заека, който е тяхна собственост и също. В писмото се казва, че промяната е необходима защото сегашната дължина на влека прави невъзможно използването му за обучение на деца, защото не достига учебните писти.
"Витоша ски" могат да започнат подмяната на Княжевския лифт в края на лятото
От позицията на "Витоша ски" в техния сайт става ясно, че за инвестиция в по-модерни лифтове пречат спорни разпоредби в закона за горите и плана за управление на природния парк.
Но планът за управление на Витоша е същият от времето на сключване на договора с общината и той нито тогава, нито сега пречи за поддръжката на лифтовете. Дори обратното поощрява възстановяването на Княжевския лифт.
Заснехме цялото трасе със нашата служебна фирма ГИС София, направихме конструктивно изследване на фундаментите, направихме предварителни проучвания, които доказаха, че в съществуващите фундаменти може да бъде възстановено трасето, казва главният архитект на Столичната община.
За нас е необходимо това планово задание да е потвърдено от главния архитект. А то не е, това е пречката да продължи процедурата, реално ние сме отворени и главния архитект предложи е измислил начин върху старите фундаменти да бъдат монтирани нови стълбове. И ние от доста време го каним, има официално писмо, да направим конферентен разговор с фирмата "Допелмайер", на който да обясни своето становище. Тъй като това според производителите на лифтове е революция в производство на лифтове, казва Петър Петров от "Витоша ски".
Разминаването идва оттам, че "Витоша ски" иска не да възстанови, а да направи нов лифт с 3 допълнителни стъпки.
Фирмата, която има готовност да поднови Княжевския лифт "Допелмайер" смята, че съществуващите бетонни фундаменти не са надеждни. Изливането на бетон обаче се води ново строителство и то не е позволено.
Това, освен че излиза извън действието на приватизационния договор, е нещо, което не зависи от Столична община. Тя е собственик на бетонните основи, но не и на земята по трасето. В случая тя е собственост на горските предприятия или министерството на земеделието.
Затова и общината може да настоява единствено да се изпълни договора, а Витоша ски да се съобрази със съществуващото трасе и бетонни стъпки.
Новият план за управление на Витоша е готов още от 2015 г. От тогава се очаква свикването на висшия експертен екологичен съвет, за сега без резултат.
Според "Витоша ски" именно новият план за управление щеше да реши проблемите с модернизирането и строителството на нови лифтове още преди 5 години. След 2017-а темата за неприетия план остана на заден план и управниците заговориха повече за промяна в стария.
През есента на 2018-а година бившият министър на околната среда и водите Нено Димов и бившият вицепремиер Валери Симеонов дойдоха на инспекция в Драгалевския лифт. Тогава министър Димов каза, че процедурата е на финалната права и в сега действащия план за управление трябва да се смени само една дума, за да могат да се сменят лифтовете.
От Българския туристически съюз смятат, че промяната, дори на една дума в плана за управление на природния парк, може да отвори вратата за бетонирането на Витоша, по подобие на застрояването на дюните по Черноморието.
Затова всяка промяна трябва е част от широко приета концепция за развитие на целия природен парк Витоша, а не решение на парче фокусирано само върху ски пистите.
Според един от участниците в консултативния съвет за управлението на природен парк Витоша, възстановяването на Княжевския лифт е възможно в рамките на сега съществуващия план.
Има ред въпроси, които да бъдат решени по отношение на натоварването придвижването транспорта и от там нататък цялата инфраструктура, която е вързана с електроснабдяване, ВиК. Тук въпросът е собственост и нейното управление. Това което предлагат БТС е създаването на кооперации, смята Румен Драганов, изпълнителен секретар на Български туристически съюз.
За да бъде защитен общественият интерес, лифтовете и влековете трябва да се управляват от кооперация на заинтересовани лица - убедени са от Туристическия съюз.
Ние имаме изключително добър европейски закон за кооперациите и виждаме на колко много места и в Италия, в Австрия, Швейцария, и във Франция, фактически, ски зоните и туристическите зони се поддържат от такива кооперации. Ние правим кооперации от планински водачи, ски учители, хижари, хотелиери и други индивидуални физически лица, допълва Драганов.
Възлагат независима техническа експертиза за възстановяване на Княжевския лифт
Според Иво Рангелов, не може на парче да се прави, не може един лифт сам за себе си да е направен. Има туристически лифтове, има лифтове които се използват три месеца за ски. Планината е 12 месеца. Проблемът на Витоша е, че тя трябва да може да има достъп на софиянци 12 месеца в годината.
Ние сме тука заради природата и в същото време, трябва да се изгради така инфраструктурата, че да е в синхрон с природата и да е в удобство на туристите и на посетителите на парка, смята Борис Захариев, ски учител.
Фактически това е някакъв вид престъпна безотговорност, както на общината, така и на държавата, със сигурност е виновен и оператора. Но съвкупността от тези неща води до една престъпна безотговорност, която лишава гражданите на София от това невероятно благо - да можеш дойдеш по всяко с автобуса и да се качиш екологично с лифта, за да вдишаш чистия въздух, който нямаме в града, категоричен е скиорът Боно Тонов.