ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Интегрират деца със специални нужди

Чете се за: 01:19 мин.
У нас

Според новия закон за училищното образование, който предстои да се гласува, децата със специални образователни потребности ще бъдат интегрирани в общообразователните училища. Помощните училища няма да съществуват, а на тяхно място ще се създадат Центрове за подкрепа, където децата ще получават допълнителни грижи. Спорът обаче възможна ли е интеграцията на тeзи деца продължава.

интегрират деца специални нужди

Според новия закон за училищното образование, който предстои да се гласува, децата със специални образователни потребности ще бъдат интегрирани в общообразователните училища. Помощните училища няма да съществуват, а на тяхно място ще се създадат Центрове за подкрепа, където децата ще получават допълнителни грижи. Спорът обаче възможна ли е интеграцията на тeзи деца продължава.

В момента в помощните училища се обучават едва 3 хиляди деца. Повечето деца със специални образователни потребности посещават общообразователни училища. Целта на новия закон е да интегрира и тези 3000 деца. След като законът влезе в сила и след още 5 години гратисен период, помощните училища трябва да престанат да съществуват, а на тяхно место ще бъдат изградени Центрове за подкрепа.

Милена Дамянова - зам.-министър на образованието, младежта и науката: -Учениците, които се обучават в помощните училища в момента, ще се водят записани ученици например в 23-то училище, така всяко едно дете ще получи достъп до възможност за средно образование, защото в момента помощното училище издава само удостоверения, т.е ние априори казваме на тези деца - не вие не можете да получите диплома за средно образование.

Децата ще посещават общообразователните училища, а в извънучебно време развитието им ще се подпомага в Центровете. При по-тежките случаи в центровете ще идват учителите по различни предмети. 6-то помощно училище също ще бъде Център за подкрепа. Директорката му обаче смята, че децата тук не могат да бъдат ингрирани.

Кристина Владимирова - директор на 6-то помощно училище: - Децата, които са на територията на това училище, не биха могли да се справят, защото всички те са след изчерпване възможностите за интеграция не биха могли да се справят на територията на общообразователно училище и с усвояването на учебния материал.

Една друга директорка, на 23-то СОУ, мисли точно обратното. В нейното училище вече са обучават 36 деца със специални образователни потребности.

Нина Чалева -директор на 23 СОУ: - В нашето училище в момента има деца, които изискват повече работа, отколкото децата, които виждате тук, т.е. общообразователното училище може да се грижи за тях. Аз мисля, че с приемането на новия закон всички деца ще бъдат в общообразователни училища, защото родителите го искат.

Спорът къде да учат тези деца продължава. Дано в основата му да е грижата за тях, а не факта, че парите, които отпуска държавата преимуществено ще отиват вече в общообразователните училища, а не в Центровете. А тези пари, известно е, са в пъти повече от парите за редови ученик.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?