Трябва да се изработи регламент и „филтрираща” система от тестове за постъпващите на работа учители. Това са част от предложенията, които са отправени към Министерството на образованието от гилдията и директори на училища. В момента в Министерството се подготвят съпътстващите наредби към новия закон за училищното и предучилищно образование.
Създаването на своеобразни „входни тестове” ще спре влизането в системата на образование на хора със заболявания, които могат да застрашат с поведението си децата. Това са психически болести, които биха отключили агресия към учениците и колегите. Преминаването на всички учители през психотестове обаче не се приема от синдикатите:
Юлиян Петров – синдикат „Образование” – КТ Подкрепа: "Смятам категорично, че един такъв тест би накърнил авторитета на учителя и всъщност би навредил повече отколкото да помогне".
Повечето родители и част от преподавателите, обаче са убедени, че ако има психотестове ще бъдат по-спокойни за децата и себе си, докато са в училище.
Елена Налбантова – директор на ОУ „Кочо Честеменски” - Пловдив: "Хубаво би било в нормативната уредба на Република България да има филтър, в който да се види този човек може или не може да работи с деца".
Доброто здраве на преподавателите може да се гарантира и по много други начини, убедени са синдикалистите. Създаването на компенсаторни механизми ще облекчи преподавателите. Намаляването на часовете след определени години в системата е един от тях. Това вече е практика в много европейски държави. Има и други възможности:
Юлиян Петров – синдикат „Образование” – КТ Подкрепа: "Това е всъщност година за квалификация или година за релакс, която я има във френската образователна система в израелската образователна система, в Румъния, в Полша".
От Министерството на образованието препратиха нашите въпроси за създаването на система за проверка на психическото здраве на преподавателите към здравното министерство.