НОВИНИ

Каква е новата технология по строежа на АМ "Струма"?

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
17:46, 20.10.2020
Чете се за: 01:37 мин.
У нас

По уникален метод за България се изгражда мостовото съоръжение от автомагистрала "Струма", точно преди тунел "Железница". Именно с потактово избутване се строи мостът, като движението по главен път Е-79 не е спирано, защото алтернативен път до Гърция няма. Тоновете бетон се монтират точно над преминаващите автомобили.

Методът потактово избутване е използван за първи път във Венецуела през 1962 година. Сега у нас чрез него ще бъдат изградени 560 метра за лявото платно и 510 метра за дясното, които ще свързват автомагистрала "Струма" и тунел "Железница".

"Ние, бъдейки пионери в използването в България, се сблъскахме с трудностите, които са със стиковане на екипа, който трябва да извърши всички дейности по връхната конструкция и с последователността на дейностите, които са необходими, за да протича работата гладко", обясни инж. Борислав Стрински от фирмата строител.

На работната площадка в момента се изготвя последният елемент. Когато той стане готов, цялата 15 000-тонна конструкция ще бъде изтласкана и избутана, така че да опре от другата страна и с това ще бъде напълно завършено лявото платно.

Височината на моста достига до 18 метра, а всеки един от елементите е с дължина от 30 метра. Изготвянето на един елемент и избутването на цялата конструкция отнема около 10 дни.

Съоръжението авант бек или нос всъщност помага за избутване на цялата конструкция и води цялото съоръжение, така че то да бъде изтласкано до края.

"Съоръжението е доста сложно, преминава през шест препятствия, река Струма, главен път 1-1, два жп участъка, общински път и обслужващия път, който води към тунела", заяви инж. Красимир Найденов от АПИ.

През ноември ще започне изграждането на другия мост, по който ще минава трафикът в посока Кулата. Напредва и прокопаването на тунел "Железница". Там се работи по нов австрийски метод.

"Като се използват три варианта, единият е механизиран с тунелен багер, другият с взривен способ, когато са доста здрави скалите, и третият е комбиниран - механизиран и пробивно-взривен способ", допълни инж. Найденов.

От забоя нататък остават около 600 метра да бъдат прокопани, което ще се случи януари или февруари следващата година и така тунел "Железница" ще бъде напълно прокопан.

В тунела се работи на три смени, без прекъсване, като за денонощие и в двете тръби се прокопават около 8 метра. Предвидено е в него да има различни системи за сигурност във всяка тръба.

"Лентите за движение ще бъдат две, без аварийна, като е предвидено за такива аварийни ситуации да има специални ниши, по 45 метра дълги, където при авария автомобилът да отбие и да не пречи на движението", обясни още инж. Найденов.

Пешеходна галерия ще свързва дясната тръба на тунела с лявата. Тук ще могат да минават пешеходците. Ще бъдат изградени общо 3 такива и две за автомобили.

Очаква се тунелът да бъде напълно завършен през март 2022 година.

Репортер: Ирина Николова

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Нов графит в центъра на София
Нов графит в центъра на София
Полицията в София провери мигранти край джамията "Баня баши"
Полицията в София провери мигранти край джамията "Баня баши"