По уникален метод за България се изгражда мостовото съоръжение от автомагистрала "Струма", точно преди тунел "Железница". Именно с потактово избутване се строи мостът, като движението по главен път Е-79 не е спирано, защото алтернативен път до Гърция няма. Тоновете бетон се монтират точно над преминаващите автомобили.
Методът потактово избутване е използван за първи път във Венецуела през 1962 година. Сега у нас чрез него ще бъдат изградени 560 метра за лявото платно и 510 метра за дясното, които ще свързват автомагистрала "Струма" и тунел "Железница".
"Ние, бъдейки пионери в използването в България, се сблъскахме с трудностите, които са със стиковане на екипа, който трябва да извърши всички дейности по връхната конструкция и с последователността на дейностите, които са необходими, за да протича работата гладко", обясни инж. Борислав Стрински от фирмата строител.
На работната площадка в момента се изготвя последният елемент. Когато той стане готов, цялата 15 000-тонна конструкция ще бъде изтласкана и избутана, така че да опре от другата страна и с това ще бъде напълно завършено лявото платно.
Височината на моста достига до 18 метра, а всеки един от елементите е с дължина от 30 метра. Изготвянето на един елемент и избутването на цялата конструкция отнема около 10 дни.
Съоръжението авант бек или нос всъщност помага за избутване на цялата конструкция и води цялото съоръжение, така че то да бъде изтласкано до края.
"Съоръжението е доста сложно, преминава през шест препятствия, река Струма, главен път 1-1, два жп участъка, общински път и обслужващия път, който води към тунела", заяви инж. Красимир Найденов от АПИ.
През ноември ще започне изграждането на другия мост, по който ще минава трафикът в посока Кулата. Напредва и прокопаването на тунел "Железница". Там се работи по нов австрийски метод.
"Като се използват три варианта, единият е механизиран с тунелен багер, другият с взривен способ, когато са доста здрави скалите, и третият е комбиниран - механизиран и пробивно-взривен способ", допълни инж. Найденов.
От забоя нататък остават около 600 метра да бъдат прокопани, което ще се случи януари или февруари следващата година и така тунел "Железница" ще бъде напълно прокопан.
В тунела се работи на три смени, без прекъсване, като за денонощие и в двете тръби се прокопават около 8 метра. Предвидено е в него да има различни системи за сигурност във всяка тръба.
"Лентите за движение ще бъдат две, без аварийна, като е предвидено за такива аварийни ситуации да има специални ниши, по 45 метра дълги, където при авария автомобилът да отбие и да не пречи на движението", обясни още инж. Найденов.
Пешеходна галерия ще свързва дясната тръба на тунела с лявата. Тук ще могат да минават пешеходците. Ще бъдат изградени общо 3 такива и две за автомобили.
Очаква се тунелът да бъде напълно завършен през март 2022 година.
Репортер: Ирина Николова