Още една връзка между България и Румъния влиза в действие от днес. Строеният години наред и замислен преди няколко десетилетия Дунав мост 2 вече е достъпен за пешеходците от Видин и Калафат. Очаква се след няколко месеца по него да може да се преминава и с автомобил или влак.
Още една връзка между България и Румъния влиза в действие от днес. Строеният години наред и замислен преди няколко десетилетия Дунав мост 2 вече е достъпен за пешеходците от Видин и Калафат. Очаква се след няколко месеца по него да може да се преминава и с автомобил или влак.
Бойко Борисов: "Благодаря на комисаря Хан и днешното събитие го правим поради една от следните причини - нашата уговорка с него беше, че ако с колегата Понта се разходим от България до Руъмния и обратно както направихме в негово присъствие, сиреч мостът е присъединен, ще можем да си получим парите по този проект. За нас това е важно, защото имаме около половин милиард до Нова година да ни се възстановят пари от Брюксел и всеки милион ни е ценен."
Виктор Понта - министър-председател на Румъния: "Този проект трябваше да е приключил доста по-рано и по-бързо. Оказа се, че на румънската администрация й трябваха две години, за да подпише меморандум за създаването на смесената компания, която да управлява моста. Днес подписахме този меморандум и се надявам до няколко седмици комисията да бъде създадена. Смятам, че е честно централата да бъде в България, защото тя е инвестирала повече в проекта."
Йоханес Хан - еврокомисар по регионалната политика: "Убеден съм, че това ще бъде повратен момент и след няколко години ще можем да се похвалим с още няколко моста между България и Румъния над река Дунав. Завършването на този проект може да се прием като ясен сигнал от най-младите страни членки на ЕС. Поздравявам и двете правителства за добре свършената работа!"
Дунав мост 2 при Видин - Калафат е вече факт. Десетилетната мечта на видинчани е осъществена. Сухопътната връзка между България и Румъния на това място дълго е липсвала на трансевропейския коридор №4, който преминава през 9 страни. Макар хидросъоръжението да е готово в основната си част, довършителните работи ще продължат до края на годината, според изпълнителите на проекта. Реално по него трафик ще бъде пуснат през пролетта.
Инженери признават, че вкопаването на стълбовете на Дунав мост 2 на 80 метра под реката е уникално в световната строителна практика. За да добиете визуална представа какво означава това, ето едно сравнение: сградата на общината във Видин се издига на около 60 м.
За смелите технически решения, превозването и монтажа на 250-тонните сегменти от конструкцията на моста дори екип на Discovery channel засне филм. Със своите 1791 метра мостът е най-дългият над река Дунав, който не само ще свързва България и Румъния, но ще осигурява интернет връзка, пренос на електричество и други комуникации.
Разпределението на приходите от такси за ползването на Дунав мост 2 ще бъде в съотношение 80 към 20%, като по-голямата част е за нашата страна.
Инж. Симеон Евтимов - ръководител на Звеното за изпълнение и управление на проекта "Дунав мост 2": "Това подлежи на уточняване по време на преговорите, тъй като това е съотношението на вложените от всяка от двете страни инвестиции в проекта."
На българска територия е изградена международна товарна и пътническа ж.п. гара за обработка на големи количества стоки и товари.
Българо-румънската компания, която ще управлява и технически ще поддържа Дунав мост 2 ще осигури около 50 нови работни места.
Засега няма особено раздвижване на пазара за недвижими имоти, казват брокери. В местната агенция за приходите обаче фирмите с чуждестранен капитал за последната година са се удвоили.