НОВИНИ

Частни фирми създават монопол върху буферните паркинги за тирове у нас

Зоя Велинова
от Зоя Велинова
20:18, 05.09.2024
Чете се за: 03:37 мин.
У нас
Снимка: БНТ
Слушай новината

НАП и ДАНС започват проверки на буферните паркинги за тежкотоварни автомобили по граничните ни пунктове. Това стана ясно след спешна среща в Министерския съвет заради опашките и напрежението по границите.

Според експерти от Антикорупционния фонд товарните превозвачи са буквално принуждавани да спират на определени частни паркинги на границата и въпреки порочната практика държавата бездейства.

Над 15 часа чакат през последните дни товарните автомобили, за да преминат границата с Румъния по Дунав мост при Видин. Километрична е опашката преди частния буферен паркинг, през който минават тировете, преди да стигнат до граничния пункт. Според шофьорите, макар и нов, той не решава проблема с опашките.

"Това е само за пари. Минаваш, плащаш и излизаш и чакаш", казва Любослав Бранков, шофьор.

"Ако няма да се чака в буферния паркинг, ще се чака на границата. Като цяло нещата не са наред, въобще. Тоя въпрос трябва да се реши на най-високо ниво, просто на държавно ниво, и то трябва и с румънците да се вземе, и те да вземат някакво отношение", добавя Цветан Велков, шофьор.

Според експерти от антикорупционния фонд освен опашките има и доста порочни практики на граничните ни пунктове. От години те са на границата ни с Турция, но вече са се пренесли и на румънската граница.

"Най-големият проблем с буферните паркинги е, че чрез тях се дава възможност на частни компании на практика да контролират трафика през граничните пунктове, както и че шофьорите са принуждавани да спират на точно определени паркинги, да плащат такси и да предоставят на частна компания голям обем информация, която касае техни лични данни и данни на товарите", обясни Лора Георгиева, правен експерт в Антикорупционния фонд.

Тя даде и конкретен пример от границата с Русе.

"Специално на дружеството "ТИР паркинг Русе", което оперира паркинга на Русе, на него общината му е възложила, без да има законово основание, да изгражда така наречената "виртуална опашка", като дава едни номерца, които се дават за преминаване на границата. Ако не бъдат дадени тези номерца на границата, шофьорите не могат да преминат".

Така превозвачите не могат да избират на кой паркинг да спрат и се създава монол на определени фирми. Със започването на проверки по буферните гранични паркинги, служебният премиер се надява да бъде изяснена ситуацията и с адекватни мерки, в кратки срокове тапите да намалеят.

Над 1 милион камиона са преминали нашите граници миналата година. Заради опашките Турция и Гърция вече заявиха , че търсят алтернативен транспортен коридор, за да заобиколят България.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Година по-късно: Как се възстановява Царево година след наводнението
Година по-късно: Как се възстановява Царево година след наводнението
Япония вкара 7 гола на Китай за летящ старт на квалификациите за Мондиал 2026
Япония вкара 7 гола на Китай за летящ старт на квалификациите за Мондиал 2026